De energiesector kampt met een aantal uitdagingen:

Sleep
1

De energietransitie

2

Nacht-, wacht- en wisseldiensten

3

Fysiek zware arbeid

4

Een tekort aan personeel

Dat bracht Stedin op een missie: alle 5000 medewerkers ondersteunen duurzaam inzetbaar te zijn!

Om die missie na te streven klopte Stedin aan bij Inhealth, met de volgende vragen:
• Kunnen jullie ons helpen een visie op duurzame inzetbaarheid te vormen?
• Hoe kunnen we verzuim voorkomen?
• Hoe zorgen we dat ons mooie aanbod beter gevonden en gebruikt wordt?

Voor ons was het niet de eerste keer dat we deze vragen, zelfs binnen deze sector, voorgeschoteld kregen.

Samen gingen we aan de slag!

1

We gingen het gesprek aan met alle verschillende doelgroepen binnen Stedin. De inzichten ervan combineerden we met onderzoeksresultaten uit de sector.

2

We kwamen tot een visie waarin de thema’s vakmanschap, flexibiliteit en vitaliteit centraal staan.

3

Er werd een klankbordgroep en werkgroep opgezet voor verbeteringen in de storing- en wachtdienst. Alles wat we deden testten we regelmatig bij medewerkers. En stuurden bij waar nodig.

4

Er werd een event georganiseerd voor de storing- en wachtdienstmonteurs. Met door henzelf bedachte oplossingen, zoals een buddysysteem en aangepaste vergoedingen.

5

In samenwerking met diverse partijen werd een preventief medisch onderzoek (PMO) onder de vlag van Mijn Energie Check in pilotvorm uitgevoerd.

6

Mijn Energie werd gelanceerd met een energieke campagne, waarin medewerkers centraal staan. Met persoonlijke verhalen, de mogelijkheden binnen Stedin, nudges in de werkomgeving en frisse tips en ideeën.

Mooie resultaten

We merken verandering bij Stedin. Een tevreden opdrachtgever, goede deelname aan de Mijn Energie checks en positieve reacties van medewerkers zijn daar een voorbeeld van. Als kers op de taart werd Stedin in 2023 benoemd tot ‘Vitaalste vakbedrijf’ op het Vitale Sectoren Festival!

“Ik ben er het meest trots op dat we niet vanuit HR hebben gewerkt, maar alles samen met de medewerkers en leidinggevenden hebben ontwikkeld.”

Sandy van Beuzekom, Inhealth

“Als lid van de klankbordgroep ‘Duurzame Inzetbaarheid’ heb ik met mijn monteur collega’s meegedacht over de aanpak van Mijn Energie. Zo heeft Stedin na onze feedback de naam van het programma aangepast naar ‘Mijn Energie’. Dat verraste me wel! Ik ben blij dat we het programma en de invulling hiervan op deze manier met elkaar oppakken.”

Medewerker Stedin

Sandy van Beuzekom

Interessant, dat voorbeeld bij Stedin!

Neem contact op met Sandy. Zij vertelt je er graag meer over.