ENGIE wil dat er voor alle medewerkers voldoende aandacht is voor verzuim en inzetbaarheid. We voerden gesprekken met leidinggevenden en medewerkers om tot een visie en aanpak te komen die goed aansluit bij de mensen waar het om draait. Er was daarbij speciale aandacht voor:

Callcenter-medewerkers
We leven in een energiecrisis. Daardoor komt er veel druk te liggen op energieleveranciers. Je kunt je voorstellen dat er veel mensen met vragen en zorgen, en soms ook onbegrip en woede, bij de klantenservice van energiebedrijven aankloppen. Af en toe een pas op de plaats is voor deze groep medewerkers dan ook geen overbodige luxe. En liever op tijd en op een prettige manier, dan door onverhoopt verzuim op te moeten nemen.

Monteurs op de elektriciteitscentrale
Om ons land 24/7 te voorzien van energie, steken monteurs dag en nacht hun handen uit de mouwen. Een beroep waar we veel respect voor hebben! Vol passie zetten ze zich in, ook tijdens wacht-, nacht- en storingsdiensten. Dat, in combinatie met de druk uit de sector en een ouder wordende populatie, maakt dat ook deze groep extra aandacht verdient.

En zo vervolgden we onze weg, op drie niveaus…

Sleep
1

Casemanagement

We schakelden de hulp in van Verein casemanagement. Zij brachten verzuimdossiers op orde. Ook sparden ze volop met leidinggevenden, met als doel hen te leren hun rol rondom (het voorkomen van) verzuim in de dagelijkse praktijk op te pakken. Deze aanpak werd getest bij een aantal ‘proef’afdelingen.

2

Verzuimaanpak

Door te testen en bij te sturen zorgden we voor een verzuimaanpak die werkt! Met een paar ‘proef’afdelingen gingen we aan de slag en onderzochten we wat zij nodig hebben op het gebied van verzuim. We pasten de rol van de leidinggevende aan op de werkelijke situatie, ontwikkelden tools en schepten helderheid in de rollen en verantwoordelijkheden. We zorgden ervoor dat het verzuimmodel aansluit bij wat leidinggevenden en medewerkers écht nodig hebben.

3

Visie op inzetbaarheid

Je kunt enerzijds als organisatie bepaalde dingen wíllen. Anderzijds moet je weten waar jouw medewerkers behoefte aan hebben. We luisterden naar de medewerkers en vormden een visie op inzetbaarheid, speciaal voor ENGIE. Met bijbehorende strategie en een aanpak om medewerkers te activeren.

4

Wordt vervolgd...

Hier houdt het natuurlijk niet op! Om verzuim en inzetbaarheid te borgen binnen de organisatie, blijft ENGIE zich inzetten voor haar medewerkers. Vanaf 2024 wordt de aanpak van de ‘proef’afdelingen uitgerold over de hele organisatie en worden medewerkers geactiveerd om met hun eigen inzetbaarheid aan de slag te gaan.

Lottie Damen, ENGIE

Lottie Damen, ENGIE

Head of HR & Facility Center

“Met alle vragen die we hebben op het gebied van verzuim en inzetbaarheid, kan ik terecht bij de medewerkers van Inhealth. En wie er ook over de vloer komt, ze hebben allemaal energie en verstand van de inhoud, met elk hun eigen expertise. Ze weten me elke keer weer te verrassen.”

“Wat ik zo leuk vind aan ENGIE, is dat ze zo hands-on zijn. ENGIE is vergeleken met andere energiebedrijven kleiner. Met als gevolg dat iedereen ontzettend betrokken is en dat er snel goede stappen gezet kunnen worden om echt het verschil te maken!”

Cederic Ubachs, Inhealth

Cederic Ubachs

Interessant, dat voorbeeld bij ENGIE!

Neem contact op met Cederic. Hij vertelt je er graag meer over.