De energiesector, inclusief Stedin, kampt met een aantal uitdagingen:

Sleep
1

De energietransitie

2

Nacht-, wacht- en wisseldiensten

3

Fysiek zware arbeid

4

Een tekort aan personeel

Dat bracht Stedin op een missie: alle 5000 medewerkers blijvend vitaal en gezond

Om die missie na te streven klopte Stedin aan bij Inhealth, met de volgende wensen:
• Een visie op duurzame inzetbaarheid
• Het voorkomen van verzuim
• Dat het mooie aanbod nog beter gevonden en gebruikt wordt

Voor ons was het niet de eerste keer dat we deze vragen, zelfs binnen deze sector, voorgeschoteld kregen.

In zes stappen naar meer vitaliteit:

1

Onderzoek

We gingen het gesprek aan met alle verschillende doelgroepen binnen Stedin. De inzichten ervan combineerden we met onderzoeksresultaten uit de sector.

2

Visie

We kwamen tot een visie waarin de thema’s vakmanschap, flexibiliteit en vitaliteit op de werkvloer centraal staan.

3

Klankborden

Er werd een klankbordgroep en werkgroep opgezet voor verbeteringen in de storing- en wachtdienst. Alles wat we deden testten we regelmatig bij medewerkers. En stuurden bij waar nodig.

4

Bedacht door medewerkers

Er werd een event georganiseerd voor de storing- en wachtdienstmonteurs. Met door henzelf bedachte oplossingen, zoals een buddysysteem en aangepaste vergoedingen.

5

Mijn Energie Check

In samenwerking met diverse partijen werd een preventief medisch onderzoek (PMO) onder de vlag van Mijn Energie Check in pilotvorm uitgevoerd.

6

Lancering vitaliteitsprogramma

Het vitaliteitsprogramma Mijn Energie werd gelanceerd met een energieke campagne, waarin medewerkers centraal staan. Met persoonlijke verhalen, de mogelijkheden binnen Stedin, nudges in de werkomgeving en frisse tips en ideeën.

Het resultaat: Stedin benoemd tot 'Vitaalste vakbedrijf'!

Een tevreden opdrachtgever, goede deelname aan de Mijn Energie checks en positieve reacties van medewerkers zijn daar een voorbeeld van. Als kers op de taart werd Stedin in 2023 benoemd tot ‘Vitaalste vakbedrijf’ op het Vitale Sectoren Festival!

Stedin Mijn Energie poster

Een vitaliteitsprogramma met storytelling

Niemand beter dan medewerkers zelf weten hun collega’s te overtuigen. Daarom delen we met het vitaliteitsprogramma ‘Mijn Energie’ regelmatig verhalen van medewerkers. Inzetbaarheid betekent voor iedereen wat anders. De één ontspant door het geven van kookcursussen, de ander gaat eropuit om te windsurfen of motorrijden en weer iemand anders zoekt liever de rust op tijdens een wandeling. Je mag het invullen zoals jij dat wilt en waar nodig kan Stedin als werkgever dat ondersteunen. De verhalen delen we in een (online) magazine, via posters en video’s. Zo brengen we ‘Mijn Energie’ echt tot leven!

“Ik ben er het meest trots op dat we niet vanuit hr hebben gewerkt, maar alles samen met de medewerkers en leidinggevenden hebben ontwikkeld.”

Sandy van Beuzekom, Inhealth

“Als lid van de klankbordgroep ‘Duurzame Inzetbaarheid’ heb ik met mijn monteur collega’s meegedacht over de aanpak van Mijn Energie. Zo heeft Stedin na onze feedback de naam van het programma aangepast naar ‘Mijn Energie’. Dat verraste me wel! Ik ben blij dat we het programma en de invulling hiervan op deze manier met elkaar oppakken.”

Medewerker Stedin

Sandy van Beuzekom

Interessant, dat voorbeeld van vitaliteit bij Stedin!

Neem contact op met Sandy, adviseur inzetbaarheid en expert in de energiesector. Zij vertelt je er graag meer over.

Vitaliteit in de energiesector

Stedin is één van de voorlopers binnen de energiesector als het gaat om inzetbaarheid. We geloven erin dat we samen méér kunnen bereiken en daarom brengen we graag verschillende energiebedrijven, waaronder Stedin, bij elkaar. Zo organiseerden we al meerdere ‘Ronde tafel sessies’ om gezamenlijke uitdagingen te bespreken. Ook slaan we de handen ineen met de WENB om oplossingen te ontwikkelen waar de gehele sector bij gebaat is. Wil je daar meer over weten, laat het weten aan Sandy!