Laura van Dam
“Wat ik mooi vind aan VodafoneZiggo is dat ze pro-actief op zoek zijn naar oplossingen, voor risico’s die vooral in de toekomst gaan spelen. Dat is echt duurzaam gedacht!”
VodafoneZiggo zet al jarenlang volop in op wellbeing. Vooral tijdens Corona kwam wellbeing met een natuurlijke vlucht hoog op de agenda te staan. Met veel tools en interventies hebben medewerkers mede daardoor veel mogelijkheden om aan hun wellbeing te werken.
En dat doet vooral een bepaalde groep: de voorlopers; de werknemers die wellbeing van zichzelf al een belangrijk thema vinden.
En daarom wilde VodafoneZiggo een heldere strategie en roadmap voor de komende drie jaar…
We spraken verschillende medewerkers en brachten stakeholders bij elkaar voor een strategiespel. Daarin haalden we alle ingrediënten op om een sterk fundament te kunnen bouwen. Denk aan:
Visie en ambitie
Communicatie en activatie
Aanbod en interventies
Leiderschap en cultuur
Proces en structuur
Systeem en monitoring
De resultaten gaven ons input voor een plan van aanpak, weergegeven in een roadmap. die roadmap voeren we stap voor stap uit. Er lopen nu twee vraagstukken.
Generaties Y en Z vormen over niet al te lange tijd het overgrote deel van de medewerkerspopulatie. VodafoneZiggo ziet dat deze generatie andere uitdagingen en behoeften heeft. Maar wat precies, dat wilden ze graag verder onderzoeken.
Laura, Lori, Silke en Danae hielden interviews onder deze groep medewerkers. Ze onderzochten wat onder deze groep de belangrijkste oorzaken zijn van (psychisch) verzuim en wat de beste oplossingen zijn om het verzuim te verlagen en wellbeing te versterken.
Wat blijkt: de uitdagingen voor wellbeing zijn niet per se anders dan die van oudere generaties, maar de jonge generatie heeft wel andere behoeftes! Zij zijn juist heel bewust en actief bezig met thema’s als wellbeing, sociale verbinding en ontwikkeling. Heel positief nieuws dus voor een werkgever. Dit betekent wel dat de juiste ondersteuning en begeleiding (door werkgever, leidinggevenden en teams) extra van belang is voor deze generatie. Het ontbreken hiervan kan sneller tot verminderde inzetbaarheid en uitval leiden.
Er is een relatief hoog verzuim en een hoog verloop onder medewerkers in de ‘frontlinie’: de mensen die in direct contact staan met de klant. We onderzoeken hoe dat komt en wat we daaraan kunnen doen. Daarbij kijken we naar de brede context:
De roadmap ligt er. Samen met VodafoneZiggo kijken we wie wat kan oppakken. Wat we doen, doen we dus echt samen met alle HR experts, leiders of medewerkers.
Waar we ook aan de slag gaan, we doen dat in nauwe samenwerking met de medewerkers waar we het voor doen. We betrekken de leider van het betreffende onderdeel en verdiepen ons in de vraag en de achterliggende behoeften van de medewerkers. We letten daarbij ook op hun onbewuste gedrag en de dagelijkse werkcontext. Daardoor kunnen we knelpunten goed identificeren en oplossen. Dat kan soms al door een vrij eenvoudige aanpassing op de werkvloer!
“De aanpak van Inhealth is een hele fijne combinatie van grondig onderzoek, ervaring van buitenaf en praktische oplossingen. We vullen elkaar goed aan.
Inhealth is voor mij een fijne expert die de handen uit de mouwen kan steken en zo samen met mij het meerjarenplan werkelijkheid maakt!”
“VodafoneZiggo staat op het gebied van wellbeing op dit moment echt op een kantelpunt. Dat maakt het heel leuk om met ze te werken: in korte tijd kunnen we heel veel bereiken!”
Sandy van Beuzekom, adviseur Inhealth