Net als bij andere organisaties in de energiesector vallen een aantal thema’s op. Denk bijvoorbeeld aan:

Sleep
1

De energietransitie

2

Een diversiteit aan rollen

3

Een tekort aan personeel

TenneT zocht naar maatregelen die écht werken om de werkdruk te verlagen.

Want zowel TenneT als wij geloven niet in generieke oplossingen. Per organisatie en zelfs per team verschilt het waar medewerkers mee geholpen zijn. Er is wel één gemene deler: We hebben altijd te maken met mensen! En mensen zijn gewoontedieren. Van alle keuzes die we maken, doen we dat maar voor 2% bewust. Willen we gedrag veranderen, moeten we dus rekening houden met die 98% aan onbewuste factoren.

En dus voerden we een gedragsonderzoek uit onder medewerkers van TenneT:

We gingen in gesprek met medewerkers van 3 afdelingen, waarbij (het risico op) ervaren werkdruk relatief hoog was. Met deze teams hebben we gelijk een mooie afspiegeling van verschillende doelgroepen uit de organisatie:

  • Bouwleiders van technische afdeling
  • Staf – ondersteunende afdeling
  • Klantteam met diversiteit aan rollen

 

 

Het onderzoek voerden we uit volgens de ‘behavioural design’ methode

1

We onderzochten wat het gewenste gedrag is. Dit is het gedrag met de hoogste slagingskans om de ervaren werkdruk te verlagen. Dit maakten we zo concreet mogelijk.

2

In interviews brachten we inzichten over het huidige gedrag, drempels en drijfveren naar boven.

3

We ontwikkelden prototypes van oplossingen interventies die dit gewenste gedrag zo makkelijk mogelijk maken. Dit zijn praktische oplossingen die op een slimme manier zijn gecombineerd met aanpassingen op organisatieniveau.

4

Deze prototypes testten we bij de doelgroep en schaafden we bij waar nodig. Aangezien die ‘prototypes’ volledig worden afgestemd op de doelgroep, kunnen dat van alles zijn!

 

Alle ideeën hebben we getest bij de doelgroepen. Zo weten we beter wat écht gaat werken in de praktijk.

Het resultaat: praktische oplossingen om werkdruk te verlagen

De meest kansrijke ideeën hebben we neergelegd bij de betreffende afdelingen van TenneT die de ideeën kunnen gaan implementeren. Er is al behoefte ontstaan om ook tot op maat gemaakte ideeën te komen voor andere afdelingen. Zo zoeken we voor bouwleiders naar oplossingen om het mailgedrag aan te passen en daarmee ervaren werkdruk te verminderen.

Tegelijkertijd wil TenneT kijken hoe alle initiatieven die er voor inzetbaarheid zijn nog meer impact kunnen maken op het mentale welzijn van alle medewerkers. Dat vraagt om een strategische blik. En dat allemaal zonder te veel te verzanden in plannenmakerij. TenneT wil met de poten in de klei écht het verschil kunnen maken op de werkvloer!

Uitgelicht: Praktische ideeën per doelgroep

Hoewel elke doelgroep te maken heeft met werkdruk, sprong steeds weer een ander belangrijk thema er bovenuit. Waar dit voor de ene doelgroep ging over het verminderen van de tijdbesteding aan mails en administratie, was voor de andere doelgroep het hoge verantwoordelijkheidsgevoel en ‘nee’ kunnen zeggen een belangrijk thema. We zochten per doelgroep passende oplossingen, die verschilden van een checklist, een pop-up stand om te helpen bij mailbox instellingen, een prioriteitenbord, een buddysysteem tot aan een beslisboom en ta-da list.

Mark Schel, TenneT

Lead Reward & Benefits

“De behavioural design aanpak van Inhealth is heel praktisch. In plaats van alsmaar de initiatieven uit te breiden, zijn we nu echt verschil aan het maken voor medewerkers. Ik wil dat wat we doen echt zichtbaar is en dat we zo iedereen – en in het bijzonder onze buitendienstmedewerkers – daar dagelijks mee verder helpen.”

“TenneT is een enorm betrokken werkgever. Voordat we aan de slag gingen, hebben alle directeuren hun toewijding kenbaar gemaakt. Ze gaven hun woord dat ze echt aan de slag gaan met de resultaten. Dat maakt ons werk nog zinvoller en leuker!”

Sandy van Beuzekom, Inhealth

Elisa Eltink

Interessant, dat voorbeeld bij TenneT!

Neem contact op met Elisa. Zij vertelt je er graag meer over.