De luchtvaart is een bijzondere sector. Het omvat veel verschillende typen functies, die elk hun eigen uitdagingen meebrengen op het gebied van inzetbaarheid:

Sleep
1

Stewards en stewardessen:

Deze groep, met een oplopende gemiddelde leeftijd, heeft vaak wisselende roosters en lange diensten. Ze kennen uitdagingen op het gebied van slaap.

2

Piloten:

Deze groep heeft vergelijkbare uitdagingen als de stewards en stewardessen en toch hebben zij weer heel andere behoeften. Er zitten grote verschillen tussen deze groepen in hoe ze ondersteund willen worden en hoe ze informatie tot zich nemen.

3

Grondpersoneel:

Deze groep heeft medewerkers van veel verschillende nationaliteiten, wat een mix van talen en culturen met zich meebrengt. Goed en gezond tillen is een belangrijk thema.

4

Kantoorpersoneel:

Hier zijn thema’s van belang die veel andere sectoren ook zullen herkennen, zoals werk/privé balans en gezonde (zittende) werkhouding.

Vanwege deze verscheidenheid biedt KLM van álles voor medewerkers om te werken aan hun inzetbaarheid.

KLM Royal Dutch Airlines is de oudste luchtvaartmaatschappij in de wereld. Met
meer dan 30.000 medewerkers is het één van de grootste werkgevers van Nederland. Piloten, pursers, stewardessen, technisch medewerkers: bij KLM zijn de doelgroepen heel verschillend. Veel van hen zijn veel van huis, wat extra uitdagingen op het gebied van inzetbaarheid en werk-privé balans met zich meebrengt.

KLM is dan ook al jaren bezig met de inzetbaarheid van haar medewerkers en is daarmee één van de voorlopers in het land. Om al het moois beter vindbaar en bruikbaar te maken voor de medewerkers, koos KLM voor het online platform van Springest en Inhealth.

Content over inzetbaarheid op maat voor elke doelgroep

En daar hielden we rekening mee bij het ontsluiten van alle initiatieven en content. We ontwikkelden voor elk type gebruiker specifieke content en brachten dit samen in een gebruikersplatform. Zo gingen we te werk:

1

We zochten alle bestaande informatie over de doelgroep en het aanbod voor inzetbaarheid bij elkaar. Dat deden we in samenwerking met verschillende afdelingen en zorgverzekeraars, zoals KLM Centre of Expertise, KLM Health Services, Zilveren Kruis en CZ.

2

We verdiepten ons in de doelgroepen. Dat deden we in gesprek met medewerkers, leidinggevenden en experts.

3

Nu wisten we welke uitdagingen de doelgroepen hebben, wat ze nodig hebben en hoe we ze het beste kunnen bereiken. Per doelgroep bleken we echt eigen content te moeten ontwikkelen.

4

Door een overzicht te hebben van alle behoeften en wat er allemaal al is qua aanbod en content, konden we ook zien wat er nog ontbrak.

5

Dat wat ontbrak hebben we ontwikkeld, afgestemd per doelgroep.

6

Samen met Springest hebben we dit centraal verzameld in het online platform My Health.

Uitgelicht: online platform voor inzetbaarheid

Het online platform, My Health, is een plek waar medewerkers geïnspireerd en geactiveerd worden. Zij kunnen er interventies en content, zoals blogs en vlogs, vinden. Het werkt als een soort webshop, waarbij je als bezoeker zelf een aantal voorkeuren kunt invullen, waarna je wordt begeleid naar de voor jou relevante content. Collega’s en experts ontwikkelen deze content en zorgen voor draagvlak.

Het resultaat: steeds meer gebruik van het inzetbaarheidsplatform

Een platform bouwen en lanceren is één. Het platform tot een plek maken waar je graag komt is de volgende stap. KLM wil dat medewerkers via het platform blijvend gebruik maken van de voorzieningen en mogelijkheden. Samen met KLM hielpen we leidinggevenden zich te ontwikkelen in hun rol. Daarnaast gaven we vorm aan een ambassadeursnetwerk. Het platform wordt steeds meer onderdeel van de organisatie zelf!

Rob Koeleman, KLM Health Services

destijds Vitality Manager

“Met Springest, Inhealth, Zilveren Kruis, CZ en KLM zijn we tot dit ontwerp gekomen. Inhealth heeft een sterk inhoudelijke rol vervult om te komen tot inzicht wat de doelgroepen binnen KLM nou echt nodig hebben om in beweging te komen.”

Sandy van Beuzekom

Interessant, dat voorbeeld bij KLM!

Neem contact op met Sandy. Zij vertelt je er graag meer over.