Irado herkent een aantal kenmerken van werken in een praktische sector:

Sleep
1

Er is overwegend fysiek werk, wat weleens gepaard gaat met fysieke klachten

2

In een cultuur met een mentaliteit van ‘niet lullen, maar poetsen’, kan het lastig zijn het goede gesprek over inzetbaarheid te voeren

3

Een gezonde leefstijl buiten het werk is zeer belangrijk, maar het bewustzijn daarvan niet bij iedereen even groot

4

Veel leidinggevenden zijn doorgegroeid vanuit hun functie, en kunnen ondersteuning op de ‘zachte kant’ goed gebruiken

Daarom wil Irado de kennis, houding en het gedrag van medewerkers op het gebied van inzetbaarheid versterken:

Irado beheert de openbare ruimte in de regio Schiedam, Vlaardingen en Capelle aan den IJssel. Dat doen ze met ongeveer 300 medewerkers, waarvan er veel dagelijks op straat de handen uit de mouwen steken. Dat gaat ook weleens gepaard met fysieke klachten, zeker als de mannen en vrouwen zich niet of onvoldoende bewust zijn van de effecten voor hun gezondheid op de langere termijn. Daarom is ‘inzetbaarheid’ een belangrijk thema voor deze werkgever. Samen onderzochten we hoe we de kennis, houding en het gedrag van medewerkers op dit gebied konden versterken. En dat vertaalden we in een praktische aanpak!

In 5 stappen naar inzetbaarheid van medewerkers:

1

Inzicht in organisatie en medewerkers

Samen met de klant hielden we een ‘vlootschouw’: een weergave van hoe de organisatie er op dat moment uitzag. We maakten inzichtelijk wat er bij medewerkers speelt en waar ze tegenaanlopen als het gaat om hun inzetbaarheid. We maakten gebruik van vragenlijsten, hielden interviews en organiseerden focusgroepen en trainingen.

2

Inzetbaarheid en de toekomst van de organisatie

Met de vlootschouw in de hand keken we ook naar de toekomst. We wisten nu met welke medewerkers en uitdagingen we te maken hebben. We keken naar de verschillen tussen afdelingen en leeftijdsgroepen en brachten ze in verband met wat er op ze af gaat komen in de toekomst.

3

Thema's inzetbaarheid bepalen

Dankzij al deze inzichten; zowel vanuit organisatie- als medewerkersperspectief, konden we drie belangrijke thema’s identificeren: Gezondheid, Werkplezier en Ontwikkeling.

4

Interne communicatie en activatie over inzetbaarheid

Met deze thema’s wilden we aan de slag met de medewerkers. Omdat het woord ‘inzetbaarheid’ heel breed is en niet voor iedereen toegankelijk, brachten we alles onder één programmanaam: ‘Levendig naar 70’. Dit sloot aan bij de belevingswereld van de werknemers en was makkelijk te begrijpen en te onthouden. Met een communicatiekalender op zak zette Irado vervolgens, gedurende het hele jaar, verschillende kanalen in om medewerkers te bereiken.

5

Ondersteuning voor leidinggevenden

De leidinggevenden kregen een praktische training om aan de slag te gaan met de thema’s van ‘Levendig naar 70’. Onze collega’s van Aanpakkers hebben dit uitgevoerd. Ook was er een ‘Levendig naar 70’-coach aanwezig op de werkvloer, die medewerkers en leidinggevenden te woord kon staan.

Uitgelicht: Leidinggevenden krijgen sleutelrol in inzetbaarheid van medewerkers

We hebben de leidinggevenden in het verlengde van de lancering van Levendig naar de 70 echt in beweging gekregen door in de werkplaats van Aanpakkers met hen aan de slag te gaan. Van ouderdomspak tot een concrete gereedschapskist om het gewenste gedrag teweeg te brengen. Waar de leidinggevenden startten met de handen over elkaar, kwamen ze op het eind altijd met plezier en enthousiasme naar de werkplaats-sessies!

Het resultaat: Een sterke basis voor inzetbaarheid

Door niet alleen voor, maar door samen met medewerkers het programma vorm te geven en veel te experimenteren, hebben we veel geleerd. Levendig naar 70 is nu bekend bij alle medewerkers en zij kunnen de weg naar HR en de tools makkelijker vinden. Leiders geven aan dat ze meer dan 80% van wat ze geleerd hebben ook in de praktijk toepassen.

Silvia van Woensel, Irado

destijds manager P&O

“Wij zijn echte doeners hier en de werkplaats zit echt goed in elkaar. Die gereedschappen maken het lekker concreet en je kunt er zo mee aan de slag”

“Levendig naar de 70 is best een opvallende programmanaam, wat het nodige teweeg heeft gebracht. Leidinggevenden en medewerkers nemen het nu jaren later serieus.”

Sandy van Beuzekom, Inhealth

Sandy van Beuzekom

Interessant, dat voorbeeld bij Irado!

Neem contact op met Sandy. Zij vertelt je er graag meer over.