Silvia van Woensel, Irado
“Wij zijn echte doeners hier en de werkplaats zit echt goed in elkaar. Die gereedschappen maken het lekker concreet en je kunt er zo mee aan de slag”
Gezond blijven werken tot aan het pensioen: dat gaat bij Irado vooral over fysieke gezondheid, werkplezier en ontwikkeling. Werknemers vinden het heel normaal om hard te werken en vergeten nog weleens aan hun eigen inzetbaarheid op de lange termijn te denken. Daarom wil Irado het bewustzijn hierover vergroten. Wij hielpen daarbij!
Daarom wil Irado de kennis, houding en het gedrag van medewerkers op het gebied van inzetbaarheid versterken:
Irado beheert de openbare ruimte in de regio Schiedam, Vlaardingen en Capelle aan den IJssel. Dat doen ze met ongeveer 300 medewerkers, waarvan er veel dagelijks op straat de handen uit de mouwen steken. Dat gaat ook weleens gepaard met fysieke klachten, zeker als de mannen en vrouwen zich niet of onvoldoende bewust zijn van de effecten voor hun gezondheid op de langere termijn. Daarom is ‘inzetbaarheid’ een belangrijk thema voor deze werkgever. Samen onderzochten we hoe we de kennis, houding en het gedrag van medewerkers op dit gebied konden versterken. En dat vertaalden we in een praktische aanpak!
Samen met de klant hielden we een ‘vlootschouw’: een weergave van hoe de organisatie er op dat moment uitzag. We maakten inzichtelijk wat er bij medewerkers speelt en waar ze tegenaanlopen als het gaat om hun inzetbaarheid. We maakten gebruik van vragenlijsten, hielden interviews en organiseerden focusgroepen en trainingen.
Met de vlootschouw in de hand keken we ook naar de toekomst. We wisten nu met welke medewerkers en uitdagingen we te maken hebben. We keken naar de verschillen tussen afdelingen en leeftijdsgroepen en brachten ze in verband met wat er op ze af gaat komen in de toekomst.
Dankzij al deze inzichten; zowel vanuit organisatie- als medewerkersperspectief, konden we drie belangrijke thema’s identificeren: Gezondheid, Werkplezier en Ontwikkeling.
Met deze thema’s wilden we aan de slag met de medewerkers. Omdat het woord ‘inzetbaarheid’ heel breed is en niet voor iedereen toegankelijk, brachten we alles onder één programmanaam: ‘Levendig naar 70’. Dit sloot aan bij de belevingswereld van de werknemers en was makkelijk te begrijpen en te onthouden. Met een communicatiekalender op zak zette Irado vervolgens, gedurende het hele jaar, verschillende kanalen in om medewerkers te bereiken.
De leidinggevenden kregen een praktische training om aan de slag te gaan met de thema’s van ‘Levendig naar 70’. Onze collega’s van Aanpakkers hebben dit uitgevoerd. Ook was er een ‘Levendig naar 70’-coach aanwezig op de werkvloer, die medewerkers en leidinggevenden te woord kon staan.
Het resultaat: Een sterke basis voor inzetbaarheid
Door niet alleen voor, maar door samen met medewerkers het programma vorm te geven en veel te experimenteren, hebben we veel geleerd. Levendig naar 70 is nu bekend bij alle medewerkers en zij kunnen de weg naar HR en de tools makkelijker vinden. Leiders geven aan dat ze meer dan 80% van wat ze geleerd hebben ook in de praktijk toepassen.
“Wij zijn echte doeners hier en de werkplaats zit echt goed in elkaar. Die gereedschappen maken het lekker concreet en je kunt er zo mee aan de slag”
“Levendig naar de 70 is best een opvallende programmanaam, wat het nodige teweeg heeft gebracht. Leidinggevenden en medewerkers nemen het nu jaren later serieus.”
Sandy van Beuzekom, Inhealth