Werkgeluk als business model

20 maart 2018

Ben je gelukkig in je werk? Doe je wat je leuk vindt? Krijg je energie van je werk? Sluit jouw purpose, waarden en ambitie aan bij die van jouw bedrijf?

(Werk)geluk is een thema dat steeds meer aandacht krijgt binnen organisaties. Maar ook genoeg organisaties die zich er helemaal niet mee bezig houden. Gemiste kans, als je het mij vraagt.

Boosdoeners

Eerder deelde ik al mijn ontzetting over de hoeveelheid jongeren die rondloopt met burn-out klachten. Tijdens een bijeenkomst van Rumbold over werkgeluk werd ik wederom met mijn neus op de feiten gedrukt. 25% van de Nederlanders heeft één of meerdere dagen per week een slechte dag op zijn werk, 40% loopt met stressklachten en 12% met een burn-out. Te hoge werkdruk, negatieve collega’s en geen erkenning krijgen blijken de grootste boosdoeners. 

Factoren voor werkgeluk

Bij werkgeluk gaat het om het hebben van positieve emoties en plezier op het werk, om de voldoening van het groeien, het benutten van het eigen talent en het kunnen bijdragen aan een hoger doel (Hapiness Bureau).

Sta nu eens heel even stil bij jouw werkgeluk. Wat maakt dat jij een leuke dag hebt op je werk? Zit je lekker in je vel op je werk? Wat is jouw toegevoegde waarde?

Om beeld te krijgen van het werkgeluk onder Nederlanders startte Hays een onderzoek waaruit blijkt dat vooral veel waarde wordt gehecht aan plezier en goede sfeer op de werkvloer. Ook de hoogte van het salaris en de werk-privé balans zijn voor veel medewerkers medebepalend voor het werkgeluk. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een belangrijke factor voor mannen, minder voor vrouwen. O ja, en een goed kop koffie. Dit laatste wordt overigens belangrijker gevonden dan een auto van de zaak!

Werkgeluk: het geheim van een succesvolle organisatie

Het sturen op werkgeluk lijkt een slimme strategische keuze. Elke euro die geïnvesteerd wordt in organisatie- en werknemersgeluk, betaalt zich vijf keer terug (Rath & Harter, 2010). Werknemers die goed in hun vel zitten zijn aantoonbaar productiever, creatiever, hebben meer energie, zorgen voor een betere klanttevredenheid, zijn meer betrokken en gezonder. Werkgeluk als business model, dat is hét geheim van een succesvolle organisatie. En de sleutel tot duurzame inzetbaarheid.

“Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients”- Richard Branson

Deel artikel

Meer inspiratie