Opella

Vraag

Opella had te maken met een hoog verzuimpercentage. Inhealth werd ingeschakeld om de groei te remmen, een kanteling te maken naar daling van het verzuim en stappen te zetten op inzetbaarheid.

Rol Inhealth

Om echt impact te kunnen maken heeft Inhealth de projectleiding van verzuim en inzetbaarheid op zich genomen. Het eerste doel was om het verzuim terug te dringen.

De weg van verzuim naar inzetbaarheid doorloopt Inhealth bij Opella in tien stappen. In deze vlog van Sandy leggen we de stappen één voor één toe.

Allereerst was het van belang om de basis van verzuim op orde te brengen. Dit is gedaan met een ‘power approach’, zodat er ruimte ontstaat om aandacht te geven aan inzetbaarheid. In deze power approach is het volledige verzuimproces op orde gebracht, zijn (langdurende) verzuimdossiers opgelost en is er een casemanager verzuim aangesteld die de leidinggevenden ondersteunt bij zware dossiers.

Tegelijkertijd is het inzetbaarheidsprogramma Samen Sterk opgezet. Dit programma omvat de thema’s werkplezier, werk/privé balans, ontwikkeling en gezondheid. Een gerichte communicatie-aanpak zorgt ervoor dat de aandacht van medewerkers verschuift van verzuim naar inzetbaarheid. Dit gebeurt door onder andere het geven van informatie en inspiratie, teamsessies en trainingen aan leidinggevenden.

 

“Goede verzuimbegeleiding grijpt in op alle aspecten, te beginnen bij het opschonen van alle verzuimdossiers. Door zorgvuldige monitoring en data-analyse kies je vervolgens een passende aanpak. Hierin vonden wij en Inhealth elkaar vanaf dag één van onze samenwerking! Leuk om te zien dat er aan alle touwtjes tegelijk wordt getrokken. Het is heerlijk (en nodig!) om zoveel aandacht aan inzetbaarheid te kunnen geven. Langzaam maar zeker gaat het verzuim voorgoed omlaag bij Opella. Iedereen weet hoe we inzetbaar blijven en ermee om moeten gaan. Nog belangrijker: iedereen handelt er ook naar! Dit helpt onze teams en de organisatie bij onze opgave om goede zorg te kunnen leveren aan onze cliënten.”
Annemieke Alewijnse – Manager HR, Opella

 Resultaat

  • Er is een kentering gemaakt van stijgend verzuim naar dalend verzuim
  • Het belang van de basis van verzuim op orde wordt beter erkend
  • Er is ruimte binnen de organisatie ontstaan om inzetbaarheid verder vorm te geven

Lees ook

TBI


Voor TBI, een groep van ondernemingen, leverde Inhealth verschillende diensten, waaronder het houden van sessies op strategisch niveau, het maken van een roadmap en de inzet van tools en een…
TBI

Online als wondermiddel?

14 april 2016


Kan je de duurzame inzetbaarheid van medewerkers verbeteren door een online tool in te zetten? Dat is een vraag die mij vaak gesteld wordt. Allereerst: online tools kunnen nooit een…
Online als wondermiddel?

Column: Focus op organisatie

23 februari 2014


Hoe houd je een organisatie en mensen vitaal, gezond en duurzaam inzetbaar? Met deze gecompliceerde vraag houdt mijn vakgebied, Gezondheidsmanagement, zich bezig. De laatste jaren was er vooral aandacht voor…
Column: Focus op organisatie