In de retail sector hebben werkgevers een aantal uitdagingen met elkaar gemeen:

Sleep
1

Diversiteit aan doelgroepen, zowel qua profiel, als het type klachten en de beste manier om ze te bereiken

2

Grote spreiding in locaties en functies

3

Uitdagingen op het gebied van fysieke en mentale inzetbaarheid

4

Organisaties (en daardoor ook medewerkers) moeten wendbaar zijn

5

Krapte op de arbeidsmarkt

Aandacht voor vitaliteit is geen overbodige luxe!
De focus voor onze aanpak lag op de medewerkers van de winkels. Dat gaat om zo’n 90.000 mensen, verspreid door heel het land. Jumbo wilde onder hen graag het verzuim verlagen en de medewerkerstevredenheid op het gebied van vitaliteit en aandacht verhogen.

Zo analyseerden we hoe vitaal de medewerkers van Jumbo zijn:

1

In gesprek over vitaliteit

We zijn in gesprek gegaan met medewerkers, leidinggevenden, HR-Business Partners, HR-managers, de arbodienst en betrokken stakeholders. De brede kijk op vitaliteit is belangrijk, zodat vitaliteit binnen Jumbo voor iedereen zichtbaar en voelbaar is. We kijken niet alleen vanuit HR, maar werken aan vitaliteit juist samen met medewerkers en leidinggevenden van alle divisies.

2

Vitaliteit volgens medewerkers, leidinggevenden HR en stakeholders

Medewerkers van het hoofdkantoor gaven aan dat het duidelijk was dat Jumbo goed in je vel zitten en lekker aan het werk zijn belangrijk vindt. Ze vinden dat het aanbod goed aansluit op hun behoefte. En daar bleek hoe belangrijk het is om een aanpak te maken per doelgroep: medewerkers uit de logistiek en de winkels waren niet op de hoogte van het aanbod en konden daarin onvoldoende vinden wat zij nodig hadden.

3

Vitaliteitsanalyse op zes thema’s

Dankzij de input uit de gesprekken konden we op zes thema’s een analyse doen van de vitaliteit bij Jumbo. Lees verderop welke thema’s dit zijn!

4

De stakeholders kunnen aan de slag met vitaliteit

De verschillende stakeholders bij Jumbo hebben inzicht in de knoppen waar de organisatie aan kan draaien, om zo de vitaliteit in het DNA van Jumbo en de medewerkers te versterken en het verzuim te verlagen.

5

Een strategisch plan voor vitaliteit

Er ligt een meerjarenplan om de basis op orde te brengen en de voorloper in de markt te worden. De start is om duurzame inzetbaarheid binnen Jumbo strategisch te positioneren om het daarna doelgroepgericht te gaan implementeren.

Uitgelicht: de zes thema's van vitaliteit

Wij geloven dat je écht verschil maakt met vitaliteit als je het onderdeel maakt van verschillende niveaus binnen je organisatie. Er is méér nodig dan passend aanbod om beweging in gang te zetten! Daarom verdiepten we ons ook bij Jumbo op alle zes thema’s die van belang zijn voor een vitale organisatie:
– Visie & ambitie
– Processen & systemen
– Leiderschap & cultuur
– Aanbod & interventies
– Communicatie & activatie
– Resultaat & monitoring

Het resultaat: Jumbo werkt zelfstandig aan vitaliteit!
Jumbo voert zelfstandig van het meerjarenplan voor vitaliteit uit. De projectleider bij Jumbo heeft bij ons de Course Strategic Health Management gevolgd en kon mede daardoor het stokje goed overnemen! Samen met de rest van het vitaliteitsteam wordt de visie omgezet in concrete activatie van medewerkers. Daarbij is een doelgroepspecifieke aanpak van groot belang. Dit vergt ook wel de nodige aandacht. We zijn benieuwd naar alle mooie resultaten die dit gaat opleveren!

Marjolein Lim, Jumbo

destijds Programmamanager Vitaliteit & Arbo

“Voor een hogere ENPS en een lager verzuim was meer nodig dat alleen zichtbaarheid en communicatie. Wat nodig is, is vitaal gedrag in alle lagen van de organisatie. Met Inhealth heb ik deze overtuiging weten om te zetten naar een meerjarenplan vitaliteit.”

Stacy Diets

Interessant, dat voorbeeld bij Jumbo!

Neem contact op met Stacy. Zij vertelt je er graag meer over.