​De druk op mensen én organisaties loopt op

De arbeidsmarktkrapte blijft toenemen. Vooral in cruciale sectoren die Nederland draaiende houden, zoals de zorg, het onderwijs en de energie, is de structurele krapte een grote zorg. De vraag die zich opdringt: zijn er straks nog genoeg mensen om het werk gedaan te krijgen?

Daar komt bij dat steeds meer medewerkers uitvallen. Hoog ziekteverzuim door oplopende werkdruk en een toename van mentale klachten, vormen inmiddels een structureel probleem. Voor organisaties wordt het steeds moeilijker om roosters rond te krijgen en tegelijkertijd aantrekkelijk te blijven als werkgever.

HR-professionals, leidinggevenden en bestuurders staan daardoor voor een dubbele uitdaging: hoe trek je nieuwe medewerkers aan en hoe zorg je dat je huidige medewerkers duurzaam inzetbaar blijven? Met de laatste vraag helpen we bij Inhealth organisaties al 17 jaar.

Van HR-afdeling naar directietafel

Sinds een aantal jaar zien we een grote verschuiving; waar eerst vooral de HR-afdeling zich druk maakte om vitaliteit, medewerkerstevredenheid en verzuim, gebeurt dat nu ook aan de directietafel. En dat is logisch, want deze factoren beïnvloeden in steeds grotere mate de continuïteit van de bedrijfsvoering. De maatregelen die daarop worden genomen, kunnen dus niet langer op zichzelf staan. Acties en interventies om verzuim te verminderen en vitaliteit te verhogen, moeten verbonden zijn aan de strategie van de organisatie. Alleen zo kun je aan de uitdagingen die er spelen, het hoofd bieden.

En precies dat is waar veel organisaties om expertise en mankracht vragen. Juist in tijden van hoge druk, zien we dat vraagstukken rondom leiderschap, vitaliteit en verzuim enorm veel vragen. Er worden wel initiatieven opgestart en vaak is er ook al veel aanbod, maar de samenhang en daadkracht mist. Het gevolg hiervan; er wordt een hoop tijd en geld geïnvesteerd, maar het levert niet het gewenste resultaat op.

Bij Inhealth doorbreken we dat patroon. Met een integrale aanpak gericht op duurzame inzetbaarheid en het terugdringen van verzuim, kijken we niet naar losse oplossingen, maar naar het geheel.

De vraag achter de vraag

Veel organisaties kloppen bij ons aan in de ‘help-stand’. “Help, ons verzuim loopt uit de hand” of “we hebben al van alles geprobeerd, maar niets werkt écht.” Onze eerste stap is altijd: de vraag achter de vraag helder krijgen. We duiken diep in de haarvaten van de organisatie om te ontdekken wat er werkelijk speelt. Dat doen we vanuit 6 verschillende knoppen om aan te draaien.

Zes knoppen om aan te draaien voor structureel resultaat

Onze aanpak is gebaseerd op zeventien jaar ervaring. We weten: laat je één schakel weg, dan werkt het niet. Daarom kijken we altijd naar zes schakels én naar hun samenhang.

  1. Visie en ambitie
    De kapstok voor een succesvolle aanpak en alle initiatieven die hieruit ontstaan, is een heldere visie en ambitie rondom verzuim, vitaliteit en inzetbaarheid. Hoe kijkt jouw organisatie daar naar en wat zijn de speerpunten als verlengde van de organisatiestrategie? Met die vragen starten we en bepalen we ook hoe hoog de lat ligt. Het gewenste resultaat maken we concreet, zodat duidelijk is waar we naartoe werken. Op basis daarvan maken we een plan van aanpak waarbij je de andere vijf domeinen vastpakt. Welke route je gaat bewandelen en op welk speerpunt je vooral de focus legt, is per organisatie verschillend.
  2. Proces en structuur
    Heldere processen en een structuur die het voor HR, leidinggevenden en medewerkers makkelijker maakt om het gewenste gedrag te laten zien, werken. Zo kan je ervoor zorgen dat je je visie borgt en acties niet als extra worden gezien.
  3. Leiderschap en cultuur
    Dit is de lastigste en misschien ook wel de belangrijkste knop om aan te draaien. Dit gaat om dagelijks gedrag; hoe je leidinggevende reageert als je je niet lekker voelt, de sfeer die je bij het koffiezetapparaat ervaart of hoe je wordt aangesproken tijdens een werkoverleg. Door je leiders slim te ondersteunen en te ontwikkelen, kan je bijdragen aan de gewenste vitale cultuur.
  4. Communicatie en activatie
    We krijgen vaak van opdrachtgevers te horen “we hebben zoveel, maar medewerkers gebruiken het niet.” Daarom gaan we altijd eerst op zoek naar verbinding met de doelgroep. Door met medewerkers in gesprek te gaan en aan te sluiten bij hun dagelijkse praktijk, komen ze in beweging. Daarnaast adviseren we opdrachtgevers, in plaats van zoveel mogelijk te communiceren, juist één koers te kiezen en deze te optimaliseren. Dat is volgens ons de sleutel voor activatie.
  5. Data en monitoring
    Deze schakel wordt binnen het HR-domein helaas nog vaak onderschat. We komen bij veel organisaties waar de data beperkt aanwezig is. Maar ook wanneer de cijfers er wél zijn en je hieruit op kan maken dat het niet goed gaat, is het lastig te bepalen wat je moet doen om de trend te keren. Dan helpen we om te komen van data naar betekenisgeving, zodat je met elkaar over kan tot gerichte actie en optimalisatie.
  6. Aanbod en interventies
    In veel organisaties is er door de jaren heen een overdadig aanbod ontstaan. Daarom helpen we kritisch te kijken naar de nut en noodzaak van alle verschillende initiatieven, om tot één samenhangend aanbod te komen. We dagen onze opdrachtgevers uit om te differentiëren in doelgroepen, zodat het aanbod aansluit bij wat medewerkers echt nodig hebben.

Begrijpen, bouwen, bewegen

Waar we als Inhealth trots op zijn, is onze combinatie van inhoudelijke expertise, ervaring in vitale sectoren en onze bewezen werkwijze. Onze werkwijze sluit altijd aan bij de realiteit van de desbetreffende organisatie. We willen eerst begrijpen wat er speelt, bouwen samen draagvlak en interventies, en zorgen dat de organisatie daadwerkelijk gaat bewegen. Zo wordt duurzame inzetbaarheid geen tijdelijk project, maar een vanzelfsprekend onderdeel van de organisatiecultuur.

Het resultaat van een integrale aanpak

Organisaties die kiezen voor de integrale aanpak van Inhealth zien structurele verbeteringen, zoals:

  • een daling van het verzuim en meer grip op de kosten,
  • een cultuur waarin werkdruk hanteerbaar is en medewerkers energie overhouden,
  • leiderschap dat vitaliteit en inzetbaarheid actief uitdraagt,
  • en duurzame inzetbaarheid die verankerd is in beleid én praktijk.

Het resultaat: een toekomstbestendige organisatie waarin medewerkers met plezier werken, gezond blijven en het verzuim daalt.


Wil je weten hoe jouw organisatie ervoor staat en waar de hefboom voor verandering ligt? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Samen onderzoeken we hoe een integrale aanpak jullie kan helpen bij lagere verzuimcijfers, hogere inzetbaarheid en meer werkplezier.