Zin en Onzin van Vitaliteit

1 november 2019

Vitaliteit… is meer dan alleen sporten en gezondheid.

In de nationale sportweek van 23 september, ben ik bij twee verschillende evenementen geweest over vitaliteit. De een was een bedrijvendag van NOS*NSF van Papendorp, de ander een evenement van de Paradigma Groep, het Anders Denken Symposium. Daarnaast hebben we, met een deel van Inhealth, op 20 oktober meegelopen bij de Maliebaanloop in Utrecht met als ondertitel: Vitaliteit is meer dan alleen sporten/ Vitaliteit is meer dan alleen gezondheid. Al met al genoeg stof tot nadenken. Hieronder voor mij de belangrijkste punten.

Cirkel van invloed

Bezig zijn met vitaliteit heeft heel veel voordelen, daar hoef ik niet over uit te wijden. Let wel, in mijn optiek is er een verschil tussen vitaliteit en gezondheid. In mijn ogen ligt mijn vitaliteit binnen mijn cirkel van invloed, maar mijn gezondheid helaas niet. Ik kan altijd nog dikke vette pech hebben en ziek worden, ondanks al mijn inspanningen (én ontspanningen) om lekker in mijn vel te zitten.

Van denken naar doen

Ik weet dus dat het goed is om aan de slag te zijn met mijn vitaliteit. Voor mij is dat bijvoorbeeld lekker sporten en bewegen; buiten zijn; op tijd naar bed en op tijd op; en zoveel mogelijk gezond en onbewerkt eten, dat ik zelf maak en kook. Klinkt voor veel mensen waarschijnlijk niet onbekend.

Het is wel belangrijk om rekening te houden met de ‘intention gap’. Er zit een groot gat tussen weten en ook echt iets (anders) doen. Het beste is dit te illustreren met een voorbeeld.

Ik probeer al een tijd minder vlees te eten. Ik heb het idee dat dit beter is voor mij. Echter, ik ben opgevoed met “AGV” (aardappelen-groente-vlees). Als ik dan de ‘V’ uit mijn maaltijden sloop, dan is het niet meer zo smaakvol en mis ik echt iets. Dus, hoe ga ik dat dan doen? De stap van aardappelen-groente-vlees naar anders-groente-vega heeft tijd én moeite gekost. Kennis van nieuwe gerechten en hulp vanuit mijn omgeving (mijn vriendin eet écht geen vlees noch vis). Dit heeft ertoe geleid dat ik de stap heb kunnen maken. Inmiddels heb ik een nieuw AVG patroon.

One size…fits all?

Dus mijn omgeving heeft mij geholpen om een gezonde stap te maken. Alleen dit geldt voor mij. Heel veel anderen zullen dit anders willen (en uiteindelijk doen), want iedereen is anders en heeft andere behoeftes. Er is geen “one size fits all”. Dit geldt ook voor werkgevers die graag wat willen betekenen voor hun medewerkers op het gebied van gezondheid en vitaliteit.

Gedrag en context

Veel HR medewerkers, directeuren en HR Business Partners vragen zich dan ook af, moet ik het specifiek maken voor het individu, of moet ik een groot(s) programma opzetten? Ik denk beide. Zorg voor een uitgebreid en een gevarieerd aanbod, het liefst onder een bekende noemer, naam of programma, zodat er voor iedereen iets is én dat het herkenbaar is. Om dit te kunnen opzetten moet je weten wat de behoeftes zijn van de gebruiker, de medewerkers. Verder moet de “intention gap” makkelijk te overbruggen zijn, het aanbod moet eenvoudig te integreren zijn in de dag van de doelgroep. We hebben het immers over gedrag en iets anders doen.

Heb het erover

Hoe weet je dan wat er nodig is? Nou, door het erover te hebben. Wij houden veel gesprekken bij onze klanten, en dan niet met de opdrachtgever zelf, maar met de gebruiker. Wat speelt er, waar lopen ze tegenaan, wat willen ze bereiken? Dit gesprek hebben wij bij de klant, maar hebben wij ook met elkaar, binnen Inhealth. De kernvraag is: “wat heb je nodig”?

Heb plezier 

Deze is voor mij heel erg belangrijk. Als het niet leuk is, ga ik het ook niet volhouden. Trust me, I know. Ga geen marathon lopen omdat het moet, ga hem lopen omdat je hardlopen leuk vindt! Als het wel leuk is, zorgt het voor heel veel gelukshormonen en voor voldoening.

Zo hebben wij laatst met een deel van Inhealh een stuk hardgelopen in Utrecht (Maliebaanloop), met degene die dat leuk vonden. Ook heeft onze collega Birre onlangs een bootcamp gegeven. In beide gevallen hadden we een brede glimlachen op onze gezichten, een mooie graadmeter voor plezier.

Heb je een aanvulling, of ben je het ergens niet mee eens, of heb je nog een vraag. Laat het me weten, ik ben heel erg benieuwd.

Wie weet tot gauw!

Meer inspiratie

I-deals: de i-deale toekomst?
Lees meer
Augustus: komkommertijd, werkdruk vs ZZP en bewegen vs obesitas
Lees meer
Over Mens & Organisatie: online inspiratiemagazine
Lees meer
Geef de motor van je organisatie ook wat brandstof!
Lees meer

Send this to a friend