Zelfkennis-economie

26 april 2016

Stelletje zwevers

Workshops, trainingen en de betere gesprekken met vrienden of collega’s; verdacht vaak hebben ze een gemene deler. Een boodschap die ten grondslag lijkt te liggen aan al het goede, succesvolle en vooral gelukkige. Wat zijn jouw drijfveren? Waar krijg jij energie van en waarom doe jij wat je doet? Zelfs om een mooie pot te bakken kun je maar beter eerst eens uitzoeken waartoe jij te aarde bent. Bij wijze van.

Ook op de werkvloer

In mijn geval is bovengenoemde makkelijk te verklaren; kind van generatie Y, omringd door mensen wiens zorgen voornamelijk plaatsvinden rondom het puntje van de Pyramide van Maslow (zelfontplooiing, ontwikkeling, zingeving; wat een voorrecht) en gevestigd in een stad vol met sociale start-ups, creatievelingen en bewustzijnsscholen.

Maar opvallend is dat de self-search thematiek niet lijkt voorbehouden aan mijn sociale omgeving; ook ons werkveld is er van doordrenkt. De verwachting dat deze ontwikkeling zich voort zal zetten, is niet irreëel. Zo sprak filosoof Alain de Botton onlangs in Amsterdam over de “toekomst van werk”. De Botton startte met het schetsen van werk van vroeger; een manier om geld te verdienen. Dat het wat schoof was ook direct het enige criterium. Dankzij verschillende krachten en ontwikkelingen zien we dat tegenwoordig anders; werk moet leuk zijn, zingeven, zelf verrijken, motiveren, inspireren, you name it. Een volledig nieuwe situatie, die per definitie ook van jou als medewerker vraagt dat jij weet wat jij leuk vindt, wat jou zin geeft, jou verrijkt, motiveert en inspireert. Botton-line; “Om een baan te hebben die bij jou past, moet je de wereld én jezelf kennen”.

Gedeelde missie

Taakje voor medewerkers dus, en voor organisaties om dit proces in bepaalde mate te faciliteren. Maar er is meer. Prachtig als iemand zijn of haar drijfveren kent, maar pas wanneer deze drijfveren overeen komen met de purpose van een organisatie, dan komen we in de buurt van de felbegeerde persoon-organisatie-fit met alle positieve gevolgen van dien. Nu is de Golden “WHY” Cirkel van Sinek niemand vreemd en heeft iedere organisatie wel een missie-statement waar je het bijna niet oneens mee kunt zijn. Hoe deze doorschemert en gevoeld wordt te midden van systemen, politieke spellen en afstand tot de realiteit is echter minder vanzelfsprekend.

Klein beginnen

Hoezeer ik hoop dat de “purpose economie” waarbij niet winst, maar de maatschappelijke betekenis vooropstaat, zijn intrede doet, de realiteit wijst uit dat dit nog niet overal vanzelfsprekend is, of zelfs binnen handbereik. Naast organisaties met een ver-van-mijn-bed missie, zijn er nou eenmaal ook organisaties die niet direct een hoger doel nastreven, maar wel fantastisch praktische producten leveren. En misschien is dat oké. Betekent dit dan per definitie dat deze bedrijven ver van self-search & betekenisgeving moeten blijven? Ik denk het niet. Sterker nog; een toekomstbestendige organisatie én medewerker ontkomt er niet aan. Gelukkig kunnen we klein beginnen; ook in de meest alledaagse werkzaamheden zijn purposes te vinden; voor omgeving, collega’s, een toevallige passant, jezelf of voor familie. De kunst is deze te zien en te verbinden met wat jij belangrijk vindt. En tsjah, daar moet je jezelf wel een beetje voor kennen.

Deel artikel

Meer inspiratie