Whitepaper: eigenaarschap in organisaties

2 december 2019

”Mijn weekenden bestonden vroeger uit het rondscheuren op mijn pony door het weiland, paardenstallen uitmesten en met mijn beste vriendin Janny dagen aftellen tot we op ponykamp gingen. Ik was een typisch paardenmeisje kan je wel stellen. In mijn herinnering leek alles mogelijk thuis op de boerderij, maar bij signalen van luiheid of het ontlopen van verantwoordelijkheden, dan kregen we wind van voren. Mijn vader zei altijd ‘als je dieren hebt moet je er ook goed voor zorgen’. En eigenlijk gold dat niet alleen voor dieren, ook voor spullen en ook situaties. Je maakt er het beste van, en bevalt iets je niet? Dan moet je het veranderen of accepteren; klagen of je er gemakkelijk vanaf maken doe je gewoon niet.”

Martine Themmen: dit is de associatie die ik altijd had, en misschien nog steeds heb, bij het woord eigenaarschap. Een term die we vaak terug horen komen binnen organisaties. Eigenaarschap lijkt het antwoord op ongeveer alle organisatie problemen en -wensen van vandaag. Ik merk dat ik dit overwegend een mooie en goede beweging vind, maar tóch bespeur ik bij mijzelf steeds vaker een ongemakkelijk gevoel bij de term eigenaarschap. Waar hebben we het nou eigenlijk écht over met elkaar? En is eigenaarschap überhaupt wel echt mogelijk binnen de context van organisaties? Dit zijn de vragen waar ik in de whitepaper ‘Eigenaarschap in organisaties’ verder op in ga. Veel leesplezier!

Meer inspiratie

Week van de werkstress – FrieslandCampina
Lees meer
In gesprek met Spaarne Gasthuis – Over het binden en boeien van medewerkers
Lees meer
Durf jij in gesprek te gaan met je doelgroepen?
Lees meer
Hoe ga je het gesprek aan over inzetbaarheid?
Lees meer

Send this to a friend