Dit is generatiemanagement

Met generatiemanagement wordt bedoeld dat er rekening wordt gehouden met de verschillende generaties die vertegenwoordigd zijn binnen een organisatie. De periode waarin iemand tussen zijn 15e en 25e is opgegroeid, bepaalt de generatie. Het schijnt namelijk dat deze periode bepalend is voor je verdere leven. Zo beïnvloeden de culturele, sociale en economische gebeurtenissen in deze jaren de ontwikkeling van jou als persoon. Denk hierbij aan je normen en waarden, je werkethos en -houding en de behoeftes en wensen ten aanzien van je werk.

Deze verschillende generaties zie je op de werkvloer

De huidige beroepsbevolking kent vijf generaties (Bontekoning, 2011):

  • De babyboomers (1940-1955)
  • Generatie X (1956-1970)
  • De pragmatische generatie (1971-1985)
  • De screenagers, generatie Y (1986-2000)
  • Generatie Z (1996-2015)

En over een paar jaar betreden ook de eerste Gen Alfa’s de arbeidsmarkt!

Kenmerkende generaties

Elke generatie kent zijn eigen kenmerken als het gaat om hoe je tegen werk aankijkt. Dit is interessant, want dit betekent dat de generatie waar je toe behoort, bepalend is voor de baan en werkgever die bij je past en je dus uiteindelijk kiest.

Dit is dan ook een van de redenen waarom men in HR-land steeds meer aandacht heeft voor dit onderwerp. Als werkgever moet en wil je beter in kunnen spelen op de behoeftes en wensen van medewerkers ten aanzien van hun werk. Vrij cruciaal als je het hebt over het inzetbaar houden van je mensen.

Bordsessie met een opdrachtgever over terugdringen verzuim

Onderzoek naar wensen en behoeftes van generaties

Voor meerdere opdrachtgevers hebben we al onderzocht wat deze kenmerken van deze generatie zijn binnen hun organisatie. Zoals verwacht waren er opvallende verschillen in de wensen en behoeftes ten aanzien van werk. Zo hebben de pragmatische generatie en de generatie X veel behoefte aan regelruimte. Professionele ontwikkeling staat hoog op het verlanglijstje van generatie Y.

Generatie Z hecht veel waarde aan duurzaamheid en maatschappelijke impact. Goed en regelmatig communiceren wordt meer op waarde geschat door de pragmatische generatie en generatie Y. Het hebben van sociale steun wordt belangrijk bevonden, onafhankelijk van de generatie waar iemand toe behoort.

Generatie Y en Z

Eén van onze opdrachtgevers merkte dat het (psychische) ziekteverzuim onder medewerkers tot 35 jaar relatief hoog was. Wij gingen op onderzoek uit. Het viel ons op dat de knelpunten (o.a. hoge ervaren werkdruk, gebrekkig leiderschap en onoverzichtelijke ontwikkelingsmogelijkheden) hetzelfde waren voor alle medewerkers. Echter was de negatieve impact van deze knelpunten groter voor de jongere medewerkers. Dit is te verklaren door de behoeften van generatie Y en Z (o.a. een goede werk-privé balans) in combinatie met de ‘spitsuurfase’ waarin zij zich bevinden (veel life-events, jonge kinderen, huis kopen, mantelzorg). Dit onderzoek geeft daarmee duidelijk aan dat medewerkers uit verschillende generaties verschillende soorten begeleiding en ondersteuning nodig hebben vanuit hun werkgever.

Generatiemanagement en inzetbaarheid

De onderzoeken die Inhealth heeft gedaan naar de rol van generatiekenmerken in inzetbaarheid bevestigen andere onderzoeken uit de literatuur. Zo worden gedrag en behoeften aan ondersteuning op de werkvloer, werkethiek, persoonlijke doelen en de manier van communiceren grotendeels bepaald door de generatie van medewerkers. De uitdagingen kunnen natuurlijk per sector of organisatie verschillen en daarom is blijvend onderzoek nodig!

Voor een werkgever dus een uitgelezen kans om onderzoek te doen naar de generaties in jouw organisatie, om jouw medewerkers zo goed mogelijk te kunnen motiveren, ondersteunen en inspireren. Het is dan ook aan te raden om in je HR-beleid en aanpak duurzame inzetbaarheid rekening te houden met de verschillende generaties binnen je organisatie en hun kenmerken.

Meer weten over generatiemanagement

Als dit naar meer smaakt, vinden wij het leuk om uitgebreider van gedachten te wisselen! Dat kan tijdens onze courses of gewoon eens vrijblijvend met een van onze collega’s. Bel, mail of kom langs!