Van input naar output

16 oktober 2014

‘Twee uur extra gym verbetert schoolprestaties’ Daar kopt nu.nl deze week mee in één van de vele nieuwsfeiten. What’s new? Dat bewegen goed voor ons is dat weten we onderhand wel, maar wat voor mij de trigger is, is iets anders. Ander voorbeeld in het MT een tijdje terug: “ Zittend werk blijkt een enorme risicofactor voor uw gezondheid, zelfs als u regelmatig naar de sportschool gaat.” Verder in de tekst: “zitten is dodelijk”.

Welke overeenkomst zit er in de statements: het verbeteren van schoolprestaties of de lugubere variant van te weinig bewegen, dood gaan?

Precies, het zijn de resultaten van een inspanning of activiteit. Allebei toevallig de bijdrage van fysieke activiteiten, of het nalaten daarvan. Zelf ben ik mateloos geïnteresseerd in de manier waarop de ene boodschap wel en de andere niet tot het gewenste gedrag leidt. We weten dat 80% van de boodschap die echt binnenkomt te danken is aan de vorm daarvan en maar beperkt de inhoud van de boodschap. De korte, snelle nieuwsfeiten, blogs, tweets en beelden van de huidige social media kunnen heel vermoeiend zijn, maar ze leveren mij daarom ook wat op. Alle ruis is, door de beperkte ruimte, snel verdwenen. Geen onnodig geneuzel. Het dwingt ons tot de kern te komen. Waar gaat het nou echt om?

Dat is nou net wat ik zo mis in ons werkveld. Wij en alle andere collega’s op het terrein van gezondheid, inzetbaarheid en vitaliteit zijn ergens diep van binnen hardcore idealisten. We hebben het goed met de mensheid voor en willen met jou de basis leggen voor gezonde mensen in gezonde organisaties. Maar een idealistisch perspectief communiceert niet altijd lekker. Wat als de inzetbaarheid van mensen niet zichtbaar bijdraagt aan de performance van de organisatie, wat dan? Wat als iedereen gezond en vitaal door het pand huppelt, maar de volgende ontslagronde dreigt. Precies, we vergeten te vertellen waar we het voor doen. Wat is de output?

Wat nu als we in plaats van de randvoorwaarden gezonde, vitale en inzetbare medewerkers, praten over winstgevende organisaties, hoog kwalitatieve dienstverlening, excellente zorg, de best geslaagde studenten? Daar doen we het toch voor? Laat ons idealisten maar veel leren van de moderne vormen van communicatie. Ik zie de statements al in mijn schermpjes: Gezondheidsmanagement, de sleutel tot winstgevende organisaties. Hoezo idealist 😉

Deel artikel

Meer inspiratie