Tomorrow@Work: Voor de juiste match tussen mens en werkplek

21 november 2018

Gisteren was het congres Tomorrow@Work. Ik zat daar in de ochtend in de zaal. De opening zou bijna beginnen en ik lees de ondertitel. En opeens kreeg ik het Spaans benauwd (en dat op deze koude november dag): ‘werkplek’? Ik ben toch geen architect? Heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen en gelezen? Zit ik nu op het verkeerde congres?

Gelukkig bleek al gauw dat dat helemaal niet het geval was.

Gevarieerd programma op Tomorrow@Work

Er was een vol programma met vele sprekers en uitbreeksessies. Mooie inzichten en statistieken over ontwikkelingen in de beroepsbevolking. Trends en hypes over de werkplek van de toekomst en hoe we toch privacy kunnen bewaren in onze kantoortuinen. Hilarisch om te zien welke uitvindingen er allemaal zijn. Relatiemanagers van Rabobank die moeilijke gesprekken met de klant kunnen oefenen met een robot. En als afsluiter een keynote over de revolutie van robotica. Kortom, heel divers en erg interessant. En wat nu, wat neem ik nu mee?

Take home message: Inzetbaarheid van medewerkers

Deze dag bevestigde en verbreedde het inzicht wat ik persoonlijk heb en waar we onze opdrachtgevers bij helpen: het belang van het inzetbaar houden van de medewerkers. De medewerkers, degenen die het werk leveren, degenen die het bedrijf maken tot wat het is. Die zijn het belangrijkst, die moeten goed kunnen werken, die moeten zin hebben in hun werk. Dat is volgens mij de bedoeling.

Als je dat goed regelt als werkgever voor je medewerkers, dan gaat je “employee satisfaction” ontzettend omhoog. En dan? Dan komen “operational excellence”, “product leadership” en “customer intimacy” (herken je ze?) er meteen achteraan gehold. Happy employees make happy businesses make happy costumers make happy money en daarmee kun je de cirkel weer rond maken.

Happy people dus!

Dit kun je niet simpel doen door een ‘one size fits all’ carrièrepad te maken voor een groep medewerkers. Elke medewerker is uniek en heeft eigen behoeftes. De carrière of de loopbaan van elke medewerker is niet door hetzelfde (nauwe) pad te duwen. Elke carrière op zich is weer een reis die de medewerker samen met zijn of haar werkgever kan ontdekken.

Op naar happy people.

Wil je hier meer over weten? Mail of bel me gerust.

Deel artikel

Meer inspiratie