‘Tevreden over de bevlogenheid van uw medewerkers?’

19 oktober 2015

In het HR-landschap is ‘de bevlogenheid van medewerkers’ in toenemende mate een belangrijke pijler aan het worden. Tevreden medewerkers zijn niet meer afdoende. De medewerkers van nu dienen passie te hebben voor hun werk, toegewijd te zijn en zich voor 110% in te zetten. Bevlogen medewerkers zijn dan ook meer dan enkel tevreden over hun werk. Zij zijn zeer gemotiveerd, hebben een laag ziekteverzuim, zijn uitermate productief, energiek en positief, en vormen de toekomst van een organisatie. Bevlogen medewerkers excelleren.

Medewerkers worden ook wel ‘het kapitaal van een organisatie’ genoemd. Het is dus van groot belang dat zij gehoord en bediend worden. Zeker met het oog op de grote voordelen van bevlogen medewerkers. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers van gemotiveerd en bevlogen blijven, nu en in de toekomst?

Met deze vraag hebben veel organisaties te maken, waarbij men vaak teruggrijpt op een traditionele tool: het medewerkerstevredenheidsonderzoek. Door middel van dit (jaarlijkse) evaluatiemoment proberen organisaties (eventuele) knelpunten voor medewerkers te achterhalen, om zodoende aandachtsgebieden te formuleren waar de organisatie mee aan de slag zou moeten. Maar het maken van een vertaalslag van de resultaten uit een vragenlijst naar een concreet en succesvol plan van aanpak resulterend in het beoogde doel, de bevlogen medewerker, is een lastige opgave. Vaak wordt de verbinding tussen wat medewerkers aangeven nodig te hebben om te kunnen excelleren, en wat dit voor een organisatie betekent, niet of onvoldoende gelegd. Er wordt voorbij gegaan aan de structurele oorzaken van de uitkomsten van het onderzoek, waarbij de focust ligt op het implementeren van vluchtige activiteiten. Wij noemen dit ook wel het plaatsen van ‘spiegeltjes en kraaltjes’.

Inhealth gelooft dan ook niet in deze ‘symptoombestrijding’, en het gebruik van enkel het traditionele en stoffige medewerkerstevredenheidsonderzoek. Voor ons draait het om de verbinding te leggen tussen onderliggende structuren, de strategie en de ontwikkelingen van een organisatie. Door scherp te kijken naar de samenhang tussen medewerkers, cultuur en het dagelijkse werk, creëren we de koppeling tussen de behoeftes van het ‘kapitaal van een organisatie’ en de lange termijn visie van een organisatie. Dat is waar je impact kan maken. Dat is waar je de toegevoegde waarde kan leveren. Dat is waar je het verschil maakt tussen tevreden medewerkers en bevlogen medewerkers.

Benieuwd naar onze visie op bevlogenheid van medewerkers? Kijk dan eens bij onze diensten, of neem contact op met Marlies (marlies@inhealth.nl / 06 43 01 57 49)

 

 

 

Deel artikel

Meer inspiratie