Hoe geven wij betekenis aan onze kernwaarden? En hoe zien die eruit in de context van toekomst van werk? Die vragen stelden we onszelf tijdens ons teamuitje in Toscane vorige maand. Een van de mooiste plekken van de wereld, als je het mij vraagt! Eén van onze kernwaarden is ‘schoonheid’. Als grafisch vormgever ga ik daar graag iets verder op in.
“Ik vind dat helemaal niet mooi”
Wanneer is iets mooi? Wat is nou eigenlijk de definitie van schoonheid? Om dat te kunnen begrijpen zoom ik eerst graag in op de definitie. Schoonheid is een term uit de kunstbeleving en kunstbeschouwing, waarmee wordt aangeduid dat voorwerpen zulke eigenschappen hebben (vorm, kleur, verhoudingen, structuur) dat ze de zintuigen prikkelen. In mijn werk wordt gebruik gemaakt van het natuurlijk oog. Jij en ik kunnen het dus zien. Schoonheid kan je dus zien. Maar soms zie ik iets waarvan ik denk: ‘Ik vind dat helemaal niet mooi’, terwijl een ander dat wel mooi kan vinden. Waar zit het verschil hem dan in?
We zijn ook maar gewoon mens
Het verschil zit hem simpelweg in het feit dat we allemaal mens zijn, met gelukkig(!) allemaal een eigen mening en smaak. En een eigen identiteit! De een vind bijvoorbeeld de kleur rood heel erg mooi, en de ander kan dit juist een heel lelijke kleur vinden. Die verschillen in mening komen goed uit: het zorgt er namelijk bijvoorbeeld voor dat niet de hele wereld een blauw logo heeft (wij toevallig wel ;-)), maar dat er ook organisaties kiezen voor een andere kleur.
Gedeelde mening
Maar we kunnen natuurlijk ook een gedeelde mening kunnen hebben over wat mooi is. En onze mening is ook afhankelijk van het doel en de omgeving. Terugkomend op het eerdere voorbeeld van de kleuren; wil je warmte uitstralen, kies dan een rode kleur. Wil je een koele kleur, kies dan voor blauw. De kleur meet zich soms ook aan jouw identiteit, hoe jij je wilt uitstralen. En als je samen staat voor dezelfde identiteit, dan kan je de mening van de kleur ook delen.
Maak het verschil
Omdat iedereen met een andere bril kijkt, kan je schoonheid terugvinden in alles. Zo hebben wij als Inhealth betekenis gegeven aan wat schoonheid voor óns betekent. Onze communicatie en informatie is fris, verzorgd en prikkelend en zorgt voor energie en betrokkenheid. Dat is wat schoonheid voor ons betekent, en hoe wij onze identiteit willen vormgeven. Als we dit doen in onze communicatie naar buiten, kijken we naar wat de identiteit moet uitstralen; waar staan we voor? Zo maak je als organisatie verschil.
Hand in hand
Wij denken dat de toekomst van werk niet zonder onze kernwaarden kan. Dit betekent dat we niet alleen schoonheid toepassen in ons werk, maar dat we dit ook doen door echt waarde toe te voegen, te co-creëren en te blijven innoveren. Onze kernwaarden gaan hand in hand met elkaar, het een kan niet zonder de ander. Zo zien wij de toekomst van werk.