Online als wondermiddel?

14 april 2016

Kan je de duurzame inzetbaarheid van medewerkers verbeteren door een online tool in te zetten? Dat is een vraag die mij vaak gesteld wordt.

Allereerst: online tools kunnen nooit een doel op zich zijn. Het doel is om een organisatie in beweging te brengen. En daarin is er niet één online of offline oplossing die in een organisatie direct alles verandert. Het gaat juist om de perfecte mix van persoonlijk contact en online aanbod en communicatie. Want een online tool zonder context, daar ga je geen organisatieverandering mee inzetten. Maar een online tool die medewerkers inzicht geeft in hoe de organisatie en zij veranderen, daar maak je wel het verschil mee!

4 situaties waarbij een online tool goed kan helpen voor resultaat op duurzame inzetbaarheid:

  1. Medewerkers werken verspreid over veel locaties
  2. Je hebt een groot aanbod van interventies voor medewerkers, maar medewerkers kunnen het niet vinden
  3. Je wilt monitoren wat resultaten van je aanpak zijn
  4. Je wilt medewerkers zelf aan de slag laten gaan om inzicht in duurzame inzetbaarheid te krijgen

Eén ding is zeker. Elke situatie en omgeving vergt een eigen aanpak. Een aanpak die past bij de cultuur, het type medewerkers en de strategie van de organisatie. En dat is precies waar ik energie van krijg. Samen met een klant de puzzel van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit bekijken. Een ontwerp maken van de situatie en een aanpak creëren die resultaat behaalt. En ja, ik zie dat communicatie en online tools als aanvulling in een aanpak vaak het verschil kunnen maken om de medewerkers echt in beweging te brengen.

Heb jij een goede ervaring met online tools om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers te vergroten? Laat dan een reactie achter waarom dit voor jou zo heeft geholpen. Zo kunnen we als duurzame inzetbaarheid professionals elkaar inspireren.

Deel artikel

Meer inspiratie