Nieuwe baan? Hoe productief zijn jouw eerste dagen?

19 september 2019

Beginnen aan een nieuwe baan is altijd een uitdaging. Hoe zijn je nieuwe collega’s, wat wordt er precies van je verwacht, hoe werkt iedereen samen en meer van dat soort vragen maken dat je met gezonde spanning die eerste dag aangaat. Het liefst integreer je naadloos in de organisatie en ben je gelijk productief, maar hoe realistisch is dat?

In gesprek met Anouk Sulter-Posthumus, Communicatiestrateeg bij Inhealth:

Vandaag werk ik alweer 2 weken voor Inhealth. Met ruim 15 jaar ervaring in het communicatievak weet ik alles van communicatiestrategieën, middelenproductie en accountmanagement en ben ik gewend om me nieuwe onderwerpen snel eigen te maken. Dus, geef me eventjes om mijn laptop in te richten, mijn LinkedIn-profiel bij te werken en om in te lezen op (klant)projecten en dan kan ik mezelf eindelijk nuttig gaan maken. Herken je dat? Die impuls om zo snel mogelijk van toegevoegde waarde te willen zijn? Vanuit de gedachte dat je alleen dan je tijd zinvol besteedt. En eerlijk is eerlijk, wordt dat meestal niet ook een beetje van je verwacht? Of, en ik weet niet wat erger is, is die inwerkperiode niet eigenlijk gewoon een tijd waarin je een beetje aan je lot wordt overgelaten? Ik heb beide situaties meegemaakt en bij mij zorgt het altijd voor een flinke drang om me snel te bewijzen.

Gelijk een gevoel van waardering, gewoon omdat ik er ben

Dankzij het feit dat ik nu werk bij een bureau dat zich bezighoudt met HR-onderwerpen als inzetbaarheid, vitaliteit en gezondheid, weet ik inmiddels dat het verwelkomen van nieuwe medewerkers ‘onboarding’ heet. En dat dit een belangrijk onderdeel is van het personeelsbeleid. Pas nu realiseer ik me dat je als organisatie de keuze hebt om daar werk van te maken. Tot nu wist ik dat niet, waarschijnlijk omdat ik nog niet eerder een ontvangst had meegemaakt zoals ik dat hier kreeg.

Wat ik nu wel weet, is dat ik deze keer mijn bewijsdrang al binnen twee dagen voelde afnemen. En dat ik nu, na twee weken, waardeer hoeveel tijd en ruimte ik krijg om te acclimatiseren zonder te worden vergeten. Hoe fijn het is dat mijn taakbelasting de eerste twee maanden nog is gehalveerd. Dat collega’s afspraken inplannen om persoonlijk kennis maken. En dat mij met enige regelmaat actief wordt gevraagd of ik het leuk vind en of het goed met me gaat. Hoe veel moeite ik eerder altijd had om mij nuttig te voelen, zozeer merk ik nu dat een dergelijke start maakt dat ik straks effectief aan de slag kan gaan. En dat het mij ook nog eens het gevoel geeft dat ik gewaardeerd word, alleen al omdat ik er ben.

Over Anouk

Anouk Sulter-Posthumus is net begonnen bij Inhealth als communicatiestrateeg en vooralsnog bezig met het leren kennen van haar klanten en de organisatie. Binnenkort zullen haar communicatieplannen bijdragen aan de effectiviteit van onze duurzame inzetbaarheidsprogramma’s van klanten als Unica, KLM en Detail Resultgroup.

Meer inspiratie

De dertiger: een duurzame inzetbaarheidsprofiel
Lees meer
De basis op orde, maar dan anders.
Lees meer
De werkplek van de toekomst
Lees meer
Nieuwe lichting Health Managers!
Lees meer

Send this to a friend