Lees dit niet!

9 maart 2015

De kunst van framing

Toch aan het lezen? Dat wordt voor een groot deel veroorzaakt door het feit dat het onbewuste geen ontkenning kent. Die ziet alleen maar “Lees dit”. Precies zo met het bekende “denk niet aan een roze olifant”, en jawel, daar is ‘ie. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt al jaren dat niet ons bewuste, maar juist ons onbewuste verantwoordelijk is voor het overgrote deel van onze beslissingen en gedrag. En dat is maar goed ook als je het boek van Ap Dijksterhuis “Het slimme onbewuste” mag geloven. Het onbewuste heeft namelijk een verwerkingscapaciteit die 200.000 keer zo groot is als die van het bewustzijn.

Heel interessant, maar wat kan je hier nou mee?
In mijn vakgebied (health management, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid) is één van de grote uitdagingen: medewerkers meekrijgen in de omslag van ongewenst naar gewenst gedrag. Mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren en veranderen niet graag. In ieder geval niet bewust. Wetende dat ons bewustzijn in de meeste gevallen niet de regisseur is van zijn gedrag en keuzes, is het dan niet een stuk effectiever om het onbewuste aan te spreken? Daar is de winst te behalen.

Er zijn verschillende manieren om het onbewuste te beïnvloeden. Eén manier is framing: “via woorden, en de beelden en gevoelens die ze oproepen, de manier waarop anderen naar de werkelijkheid kijken beïnvloeden. Het Frame wordt een bril waardoor we bepaalde informatie wel zien en andere juist niet.” Framing wordt in de politiek veel gebruikt, denk aan anti-abortus groeperingen in Amerika die zich “Pro Life” noemen. Probeer daar maar eens tegen te zijn.

Onderstaande foto is een mooi voorbeeld van hoe mijn eigen gedrag veranderde. Liet ik vroeger producten die nog net niet over de houdbaarheidsdatum heen waren rechts liggen, sinds kort hoop ik dat er nog zo’n bakje met een rood stickertje is. Het geeft mij een goed gevoel: ik draag bij aan een duurzamere wereld en ik krijg nog korting ook! Zo makkelijk kan het zijn.

Deel artikel

Meer inspiratie