Is het geluk(t)?

20 maart 2019

Ik werd bijna ongelukkig, van het schrijven van dit stuk over geluk. Wat een hoeveelheid (zelfhulp)boeken, blogs, vlogs, TEDtalks en ik wilde het natuurlijk ALLEMAAL lezen, luisteren en zien. Daarbij kreeg ik nog een hoop tips en reacties op mijn post van vorige maand, waarvoor dank!

Veel van wat ik gezien en gelezen heb, is interessant. Echter, niet per se meteen toepasbaar, als je het mij vraagt. Meer veerkracht, hoe dan? Vind je purpose, waar moet ik zoeken? Begrijp me niet verkeerd, ze dragen (zeer waarschijnlijk) bij aan je ervaren geluk, maar je gaat er niet even lekker mee aan de slag, het is nogal vaag en waarschijnlijk voor velen een beetje ver van hun bed.

Waar kun je dan wel mee aan de slag, nu? Ik denk met de volgende dingen:

 

  1. Negativiteit

Wees bewust dat wij, ik in ieder geval en jij waarschijnlijk ook, een soort negatieve bril op onze neus hebben zitten. Evolutionair gezien heel logisch, want “it is better to be wrong than dead”. Het is beter om een tak aan te zien als slang en te blijven leven, dan andersom. Op zich prima, maar wees ervan bewust. We zijn gefixeerd op de mogelijke risico’s, bedreigingen, alles dat fout gaat en is gegaan. Dit kan erg waardevol zijn, maar het kan doorslaan. Voor de piekeraar onder ons: wat is het ergste dat kan gebeuren en wat zijn mogelijk positieve tegenhangers?

 

  1. Vergelijken

Dit is ook iets waar ik mezelf de laatste tijd vaak op betrap. Het vergelijken. Studiegenoten die ergens hoger op de carrièreladder staan. Vrienden die wel al een huis hebben. Maar ja, wat schiet ik ermee op? Er zijn er ook vast die lager op de ladder staan, die wellicht geen baan hebben? Maar ja, wat schiet ik daar nou weer mee op… Waar sta ik? En ben je daar tevreden mee?

Vroeger heb ik veel gesport, waarbij ik ook vaak mee deed met selecties, waar bij uitstek vergeleken wordt. Ik probeer mezelf eigenlijk alleen met mezelf te vergelijken. Er is namelijk altijd wel iemand beter (slechter), sterker (slapper), mooier (lelijker), slimmer (dommer), dus een paar aspecten van iemand anders vergelijken met mijn situatie gaat mij niet verder helpen. Ik heb geleerd uit al dat sporten dat ik moet kijken naar wat ik gedaan heb en of ik eruit gehaald heb wat erin zat. Ja? Top! Nee? Wat ga ik dan anders doen?

 

  1. Verwachting

Een bijzondere vorm van vergelijken is verwachten. Je verwachting kan een behoorlijke invloed hebben op je ervaren geluk. Mo Gawdat beschrijft dat mooi, zelfs mathematisch, in zijn boek Solve for Happy. Je ervaren geluk is gelijk aan de werkelijke ervaring minus de verwachting die je had. Dus als je verwachting super hoog is (ik moet dan denken aan de Sweet Sixteen jongens en meisjes die altijd een hele dikke vette auto verwachten voor hun verjaardag), maar die niet uitkomt (het werd maar een met slechts 18 inch velgen en niet in het goud of roze) dan was het resultaat tranen met tuiten, boos en een verschrikkelijke Sweet Sixteen. Als ze alleen een gaaf feest wilden en geen auto hadden verwacht, dan was elke vierwieler een mooie meevaller.

Wil je mijn persoonlijke anekdote van 2 maanden geleden weten, stuur me dan een berichtje.

 

  1. Geven

Dit is er één waar de ander ook wat aan heeft. Geven, iets voor de ander doen, maar dan belangeloos, gewoon omdat je dat die ander gunt. En hier geldt dan ook “1+1 is 11”. Jij doet iets voor de ander, de ander wordt daardoor blij (als het goed is) en jij wordt daar dan dus weer gelukkig van. Het kan heel simpel, door het geven van een compliment, maar het kan ook uitgebreider, door te helpen bij een opdracht of klus (zo kun je nu bij Inhealth gratis advies winnen in het kader van ons tienjarig bestaan!). Zie ook mijn vorige blog “Wie goed doet, goed ontmoet”.

 

  1. Dankbaarheid

De laatste (voor nu): het actief beoefenen van dankbaarheid. Wellicht wel de meest ‘softe’ van deze allen. Deze heb ik uit het boek van Ernst-Jan Pfauth, het dankboek. Sinds een tijd beoefen ik ook actief dankbaarheid en het helpt me om een positiever beeld te krijgen.

Aan het eind van elke dag bedenk ik me waar ik die dag dankbaar voor ben. Een goed gesprek met een collega, waar ik de ruimte kreeg om te zeggen wat ik vond. Tijd doorbrengen met mijn neefje. Het kunnen sporten voordat de dag begon. Het succesvol afronden van een aanbesteding. Het flink kunnen lachen met een goede vriend. Even een ommetje tussen het werk om zo even mijn hoofd leeg te maken. En vooral ook: waarom ben ik daar dan dankbaar voor?

Het zorgt bij mij voor een bewustwording van de goede, mooie en fijne dingen in mijn leven. Dingen die soms heel vanzelfsprekend lijken, maar door mezelf er bewust van te laten worden is er minder ruimte voor andere gebeurtenissen die wellicht een negatieve stempel op mijn dag kunnen drukken (regen, vertraging, stroeve opdracht, veel werk, portemonnee verliezen). Met het beoefen van dankbaarheid heb ik vaker een positieve in plaats van een negatieve bril op mijn neus, en dat maakt me erg gelukkig.

Dat was hem dan. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. En of het jullie kan helpen.

 

Deze blog heb ik geschreven omdat Inhealth 10 jaar bestaat. En in het kader daarvan geven wij ook wat weg, zie hier de actie die we hebben, waarbij we jouw organisatie kosteloos helpen.

Heb je nog tips of vragen? Wil je weten welke boeken ik gelezen heb? Vind je dat ik nog iets hebt gemist? Of wil je mijn vergelijk-anekdote weten? Laat het me weten!

Meer inspiratie

I-deals: de i-deale toekomst?
Lees meer
Wat goed dat ik dit heb geschreven!
Lees meer
Augustus: komkommertijd, werkdruk vs ZZP en bewegen vs obesitas
Lees meer
Mens, wat ben je mooi
Lees meer

Send this to a friend