Iedere doelgroep zijn eigen benadering!

30 april 2015

Op basis van onder meer gezondheid, leeftijd en sociaal economische status onderscheiden gezondheidswetenschappers zes verschillende typen mensen met ernstig overgewicht. Dit onderscheid kan helpen bij het uitstippelen van adequate behandeling. Dat bericht een groep Britse, Canadese en Amerikaanse wetenschappers op 17 april 2015 in het aprilnummer van vakblad Journal of Public Health*. De onderzoekers analyseerden de gegevens van 4.144 Britten met een BMI van 30 of hoger en ontwaarden daar de volgende zes typeringen in:

– jonge, mannelijke zware drinkers
– ongelukkige en angstige mensen van middelbare leeftijd
– oudere, overwegend gelukkige mensen met fysieke klachten,
– jonge gezonde vrouwen
– rijke, overwegend gezonde ouderen
– mensen met slechte gezondheid

Nu worden mensen met overgewicht vaak als homogene groep benaderd, waarbij de nadruk wordt gelegd op gezonder eten en meer sporten. De onderzoekers menen dat een specifieke aanpak per obesitas-type een beter resultaat oplevert. Deze typen zijn ook in de Nederlandse situatie te onderscheiden. En ook op de werkvloer heb je dus te maken met een aantal van deze verschillende (deel)doelgroepen.

Om een gezondheidsprogramma in te zetten en aan werknemers te communiceren is het dan ook van belang om rekening te houden met deze doelgroepen. Maar hoe stemt u de communicatie rondom een gezondheidsprogramma goed af op de diverse doelgroepen? Welke boodschap wilt u communiceren? En welke communicatiekanalen zet u in? Met goede communicatie vergroot je aanzienlijk het succes van een gezondheidsprogramma.  Inzichten vanuit de marketing komen daarbij goed van pas!

Meer interesse in dit thema?
Op dinsdag 29 september 2015 organiseren wij een Masterclass met als thema “Marketing in succesvolle gezondheidsprogramma’s”. Gabby Nuchelmans laat deze middag zien hoe je de communicatie rondom een gezondheidsprogramma goed kan afstemmen op de diverse doelgroepen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van nieuwe methodes als nudging, priming en framing. Klik hier voor meer informatie.

Andere Masterclasses van InHealth
– Essentie van Gezondheidsmanagement, 17 september 2015
– Adviesproces & vaardigheden in adviseren, 5 november 2015
– Organisatie & implementatie van gezondheidsprogramma’s, 15 oktober 2015
– Voeding & Werk, 8 november 2015
– Van Werkvermogen naar Werkprestatie, 26 november 2015
–  Werk-Privé Balans,1 december 2015
– Ontspanning & Werk, 8 december 2015

Voor meer informatie over de Masterclasses en aanmelden kunt u hier kijken: www.inhealth.nl/opleidingen

*Bron: Nu.nl van 17 april 2015

Deel artikel

Meer inspiratie