De grootste (DI) uitdagingen afgelopen jaar
We kregen in het ziekenhuis te maken met een crisissituatie zoals we die nog niet eerder gezien of gekend hebben. Een nieuwe situatie waarbij de druk op de zorg en onze medewerkers toenam. Zo moesten er allerlei praktische zaken geregeld worden en gingen we door het thuiswerken van 8 naar, bij wijze van spreken 500 locaties, door alle collega’s die ineens vanuit huis moesten werken. Het vroeg om een andere focus en een andere manier van werken; we hebben veel processen onder de loep genomen en veranderingen snel kunnen doorvoeren.
Wat is er op HR-vlak veranderd?
Duurzame inzetbaarheid stond ineens in de top 3 prioriteiten van het ziekenhuis; urgente én complexe thema’s die je niet solistisch kunt aanvliegen. Een gezamenlijke vijand in de vorm van Covid-19 gaf ons een hele duidelijke ‘WHY’. Dit maakte dat muren wegvielen en afdeling overstijgende verbindingen werden gelegd en schroom vervloog. Er ontstond veel meer uniformiteit en samenwerking tussen verschillende disciplines; online kun je elkaar eigenlijk veel sneller en makkelijker vinden, er zit geen letterlijke deuren tussen. Daarnaast kunnen er ook sneller beslissingen worden genomen.
Er ging van alles op de schop. We werven veel breder en trekken bijvoorbeeld veel herintreders aan. Indiensttredingen gaan sneller en in nauwer contact met teams. Veel ontwikkelingen die achterbleven namen een vlucht, zoals de onboarding-app. Met Sterk in je Werk richten we ons nu nog meer op het bereiken van de eindgebruiker door goede communicatie en direct toepasbare webinars, workshops, tips en verhalen.