Hoe verander je het gedrag van medewerkers? – deel 2

In het vorige artikel namen we je mee in de wereld van behavioural design en op welke principes dit is gebaseerd. In dit artikel geven we antwoord op de vraag over hoe dit toegepast kan worden binnen verschillende organisaties.

Gedragsontwerp in organisaties

Inhealth gebruikt verschillende methodes uit de gedragspsychologie om ideeën te genereren die tot gedragsverandering leiden in diverse organisaties. Zo halen we belangrijke inzichten uit gedragsinterviews en observaties: waarom doen mensen wat ze doen? Welke drempels zijn er om het gewenste gedrag te vertonen? Wat drijft jouw medewerkers en welke haakjes kun je gebruiken om medewerkers makkelijker het gewenste gedrag te laten vertonen?

Gedragsinterviews zijn anders dan interviews die organisaties vaak gewend zijn. We vragen namelijk niet naar wat zij nodig hebben van de organisatie om aan hun gezondheid te werken of op welke manier zij aan hun ontwikkeling willen werken. Want, met zulke vragen krijg je alleen inzicht in hun rationele denken. We willen juist inzichten opdoen over het onbewuste denken om te weten welke krachten we daaruit kunnen gebruiken om medewerkers richting het gewenste gedrag te helpen bewegen, én welke drempels hen hiervan weerhouden. Deze gedragsanalyse gebruiken wij om richting te geven en prioriteiten te helpen bepalen in de inzetbaarheidsaanpak. Daarnaast is dit ook bruikbaar om een effectieve en impactvolle communicatiestrategie te ontwikkelen, of de bestaande strategie verder te verrijken door gerichter te werk te gaan.


Zelf aan de slag?

Hoe kun je deze inzichten nu al toepassen in je aanpak? De volgende drie vragen helpen je op weg:

  • Wat is het gedrag dat je wilt bereiken?
    Hint: eigenaarschap tonen is niet het goede antwoord
    Maak het gewenste gedrag zo concreet mogelijk. Hoe kun je straks zien dat jouw aanpak geslaagd is? Wat doen medewerkers of leidinggevenden dan wél, wat ze nu niet doen?

 

  • Wat houdt medewerkers nu tegen om dat gedrag te vertonen?
    Hint: het is niet motivatie of gebrek aan bewustzijn
    Leer de mens achter je medewerker kennen door 1-op-1 in gesprek te gaan. Vraag wat zij belangrijk vinden in het leven. Focus je op gedrag uit het verleden, niet op intenties voor de toekomst. Vragen die je hierbij zou kunnen stellen zijn: “Hoe doe je normaal gesproken…”, “Wat waren de stappen die je nam om… en wat deed je toen?”

 

  • Hoe kun je het gewenste gedrag makkelijker maken?
    Hint: niet door medewerkers te vertellen hoe het moet
    Maak het gewenste gedrag makkelijker door drempels weg te nemen. Let zowel op expliciete als op impliciete drempels in de organisatie (een onvindbare intranetpagina, maar ook de overtuiging dat er toch geen tijd voor is). Sluit in je communicatie aan op de daadwerkelijke drijfveren van je medewerkers.Hulp nodig met jouw vraagstuk rondom gedragsverandering? Wij kunnen helpen! Neem contact op via info@inhealth.nl.

Send this to a friend