Hoe houd je thuiswerkende collega’s betrokken?

4 november 2020

‘Betrokkenheid en verbinding in digitale tijden’, thema’s die bij veel HR-afdelingen begin 2020 al speelde. Thema’s die door de komst van de tweede coronagolf urgenter en complexer zijn geworden. Ook bij besturen en directies sijpelt het besef nu versneld door dat verbondenheid van medewerkers essentieel is voor de continuïteit van de organisatie. Maar wat kun je als leidinggevende of HR doen om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten?

Eerder onderzoek van Gallup (kun je hier opvragen) toonde aan dat de medewerkersbetrokkenheid bij een organisatie voor 70% beïnvloedbaar is door de leidinggevende. De rol van de leidinggevende blijkt dus essentieel, maar hoe ga je al deze informatie en kennis in de praktijk brengen? Helaas, hiervoor is geen toverstaf of sterrenstof. Maar wel een uitgangspunt dat je misschien verder kan helpen.

 

Oprecht in gesprek met je doelgroep

Ga oprecht in gesprek met je medewerkers. Neem eens de tijd om te luisteren naar wat zij nodig hebben om het gewenste gedrag te laten zien. Neem een nieuwsgierige houding aan en probeer te achterhalen welke drempels de medewerker ervaart en wat hen beweegt.

Hoe neem je drempels weg? Wat beweegt iemand in zijn/haar werk? Waar staat hij/zij ’s ochtends voor op?

Ja, dit vergt even stil te staan en je te verdiepen. Helaas zien we dat sinds de coronacrisis slechts 15% van de organisaties hun personeel gevraagd naar hun standpunten en behoeften op het gebied van arbeidsvoorwaarden (Willis Tower Walton, 2020). Dit terwijl we weten dat alles wat met en door de doelgroep bedacht wordt een veel grotere kans van slagen heeft. Mijn advies: gebruik deze nieuwe tijd om nieuwe gewoontes te vormen en het anders te doen. Het resultaat kan je weleens positief verrassen.

 

Hoe pak je dat aan?

Er zijn veel verschillende methoden om informatie rondom gedrag op te halen. Bij Inhealth maken we gebruik van Behavourial Design Method (SUE, Amsterdam) voor. Als jij het gedrag van je medewerkers wilt beïnvloeden, kan het je helpen. Het is een systematisch proces om de vaak onbewuste keuzes en beslissingen van mensen naar boven te halen en om te zetten naar ideeën die gedrag zullen beïnvloeden. Denk aan framing, nudging en nog veel andere principes.

 

Tips om gedragsverandering wél te bewerkstelligen

  1. Maak het gewenste gedrag heel concreet, bijvoorbeeld ‘leidinggevenden hebben wekelijks persoonlijk contact met elke medewerker, waarin zowel werk als de mens besproken wordt’
  2. Denk aan het organiseren van interviews; plan een aantal diepte-interviews met medewerkers in om te achterhalen wat ze kan helpen het gewenste gedrag makkelijker te maken
  3. Je maakt een analyse op basis van alle input en stelt jezelf de vraag: “Wat kan ik ontwerpen om het gewenste gedrag voor de medewerker makkelijker te maken?”.
  4. Werk de interventies met de meeste impact en de minste effort uit. Het zal je verbazen dat soms juist hele kleine dingen een grote winst op kunnen leveren.
  5. Test snel wat je bedacht hebt bij je medewerkers! Het hoeft nog niet perfect te zijn om al te starten. Vraag hen meteen wat do’s en don’ts zijn bij implementatie.
  6. Schaaf bij en rol uit. Zorg dat de medewerker zo snel mogelijk de praktische meerwaarde ervaart.

Deze 6 stappen kun je gemakkelijk in een paar weken doorlopen. En dat bespaart je achteraf een hoop tijd bij de implementatie. Afgelopen jaar ben ik verrast door de kleine dingen van ontwerpen/interventies die er op leiderschap/verbinding bij organisaties succesvol gebleken zijn. Praktische bevindingen zullen Timo Velzeboer en ik begin december delen in een whitepaper.

 

Doe je mee?

Ik wens je veel plezier, verbazing en voldoening met het doorlopen van dit proces. Volgende maand zal ik een vervolg delen ten aanzien van leiderschap in tijden van COVID-19. Want op dit onderwerp is zoveel moois geschreven. Ik zal hier een korte review over schrijven en verschillende inzichten bij elkaar brengen. Ik hoop dat deze praktische handvatten je kunnen helpen en je motiveert om het oprechte gesprek aan te gaan met jouw medewerkers.

Ben je op zoek naar inspiratie voor het ‘nieuwe normaal’? Kijk dan eens op www.inhealth.nl/doe-mee.

Meer inspiratie

Verzuim – inzetbaarheid: Vragenlijsten & interviews
Lees meer
Verzuim – inzetbaarheid: Leidend team
Lees meer
Verzuim – inzetbaarheid: Training en coaching leidinggevenden
Lees meer
Verzuim – inzetbaarheid: Bewustwording en eigenaarschap
Lees meer

Send this to a friend