Hoe ga je het gesprek aan over inzetbaarheid?

10 maart 2016

Dat leidinggevenden een grote rol hebben bij duurzame inzetbaarheid, wordt algemeen onderkend. Zij zijn degene die het gesprek aangaan met medewerkers over een thema dat soms gevoelig is en/of weerstand oproept. Zo’n leidinggevende moet op z’n minst dus een goede communicator zijn.

Maar uit groot internationaal onderzoek naar interne communicatie blijkt dat de leidinggevende vaak de bottle neck is als het gaat om interne communicatie. Waarbij de e-mail nog steeds als belangrijkste communicatiemiddel wordt gebruikt. Niet echt geschikt om thema’s als persoonlijke en professionele ontwikkeling bespreekbaar te maken.

Daarom 10 tips voor alle leidinggevenden die serieus met hun medewerkers in gesprek willen gaan.

  1. Maak tijd – In drukke tijden is communicatie vaak het ondergeschoven kindje. En dat is een groet fout. Communicatie met medewerkers moet prioriteit hebben. Om te zorgen dat dat gebeurt, moet tijd in de agenda vrij gemaakt worden.
  2. Neem de tijd – Tijd maken alleen is niet genoeg. Even snel zitten om te praten omdat het in de agenda is contraproductief. Heb geduld en neem de tijd die nodig is.
  3. Face to face gesprek – Er is geen twijfel dat het persoonlijke gesprek het wint van enig andere vorm van communicatie. E-mailen lijkt efficiënt maar is op de lange termijn het tegenovergestelde.
  4. Communiceer niet alleen over targets en doelstellingen – De meeste communicatie gaat over doelen en kpi’s. Zelfs als het gaat over duurzame inzetbaarheid: meer bewegen, minder stress, een opleiding volgen etc. Dit is op zich belangrijk maar niet wat mensen echt bezig houdt. Focus de communicatie op redenen en achtergronden van die doelen.
  5. Toon (positieve) emotie – Wanneer werd jij echt geïnspireerd door een collega? Onpersoonlijke communicatie in de vorm van e-mails en memo’s mist emotie. Oprechte passie en enthousiasme zorgen voor betrokkenheid.
  6. Organiseer ongebruikelijke vergaderingen – Elke week dezelfde meeting, met dezelfde agenda, op hetzelfde moment is een sleur. Verras je team en organiseer een vergadering op een andere plek of een keer zonder powerpoint.
  7. Ken de visie van medewerkers – Wat houdt je medewerkers bezig, wat is hun droom? Pas als je dat weet, kan je ze motiveren. Dat leer je niet in een gesprekje van 5 minuten. Steek daar tijd, stel veel vragen en toon interesse. Dat levert veel vertrouwen op.
  8. Communiceer de roadmap – Waarschijnlijk liggen de ambities van meesten verder dan hun huidige rol. Als je weet wat hun visie is, communiceer over hoe hun huidige werk helpt om de ambities te halen.
  9. Zet in op talent – Mensen doen graag dingen waar ze goed in zijn. En leuke dingen doen zorgt voor voldoening. Zorg dus de medewerkers de dingen doen waar ze van nature goed in zijn.
  10. Geef persoonlijke erkenning – Persoonlijk betekent hier niet alleen erkenning geven in een 1 op 1 gesprek. De kracht van erkenning is dat jij de unieke persoonlijke kwaliteiten of talenten ziet en waardeert.

Deel artikel

Meer inspiratie