Hé! Wil jij je eigenaarschap even oppakken?

13 november 2020

Even een kletspraatje maken met een collega over het weekend, samen koffie halen of een vergadering nabespreken. Zaken die een paar maanden geleden heel normaal waren, zijn plotseling nagenoeg verdwenen. Zodra de online meeting klaar is, zit ik plotsklaps weer alleen in mijn slaapkamer. Dit in combinatie met de onzekerheid over de toekomst heeft een knauw gegeven aan mijn mentale en fysieke gezondheid.

Hoe zorg ik ervoor dat ik goed in mijn vel zit, hoe werk ik het beste in een team onder deze omstandigheden en wat is de rol van mijn werkgever hierin?

Onzekerheid
De onzekerheid rondom het beleid, een vaccin en de maatregelen m.b.t. het Corona virus zal nog wel even blijven. Leiders van grote bedrijven hebben mede daardoor hun planningshorizon een stuk minder ver gelegd, 2 tot 6 maanden maximaal. Dat is echt anders dan normaal. Op heel veel van bovenstaand heb ik geen invloed. Op mijn eigen verwachtingen gelukkig wel (zie ook nummer 3 van mijn andere blog over geluk). Dus heb ik mijn eigen verwachtingen bijgesteld. Noem me een pessimist, maar ik houd rekening met een schrale Kerst, geen wintersport en ik houd mijn hart vast voor mijn bruiloft in mei 2021. Mijn verwachting is dat het anders dan ‘normaal’ zal zijn, dan kan het alleen maar meevallen (“ervaren geluk” is “het moment” min “verwachting van dat moment”). Gelukkig heb ik dan een leuke partner aan mijn zijde, die me er doorheen sleept als het dan toch net niet gaat zoals verwacht.

Cirkel van invloed
Vaak genoeg heb ik me druk gemaakt om zaken buiten mijn cirkel van invloed, met alle negatieve gevolgen van dien. Tegenwoordig volg ik het advies van Steven Covey op en maak ik me enkel nog druk om zaken die binnen mijn cirkel van invloed liggen. Maar wat kan ik zelf nog meer doen om met de onzekerheid om te gaan?

Fysieke gezondheid
Naar het verhaal van Arjan Erkel probeer ik zo goed mogelijk in mijn vel te blijven zitten en zo goed mogelijk voor mezelf, mijn vriendin en naasten te zorgen.

Ik werk thuis, en daarom start ik de dag bewust. Ik sta een vaste tijd op, kleed me aan en ontbijt. Ik wandel via het park of de buurt naar werk (lees: thuis). Thuis bouw ik mijn hele werkplek op en ga ik aan de slag. Na de dag ruim ik de bende ook weer op en wandel ik via het park weer naar huis. Ik heb dus een fysieke knip tussen werk en privé. Ik ben ook ontzettend strikt in mijn uren en mijn werk-privé balans, anders kan ik mezelf helemaal gek draaien. Morgen is er weer een dag.

Ik probeer goed en voldoende te slapen, voldoende te bewegen (drie keer per dag een wandeling), te sporten en te ontspannen. Eten deed ik al vrij gezond (denk ik), ik rook niet en drink niet te veel alcohol, hier zou ik nog een stapje gezonder kunnen overigens. Maar ja, je moet jezelf kietelen wil je blijven lachen. Conclusie: leven volgens BRAVO in combinatie met reinheid, rust en regelmaat heeft een positief effect op de fysieke gezondheid, aldus Thijs Launspach.

Mentale gezondheid
Mijn mentale gezondheid wordt en blijft beter door mijn verwachtingen bij te stellen, goed voor mezelf te zorgen en voldoende te bewegen. Daarnaast lees ik zo min mogelijk het nieuws omdat ik merk dat dat een negatieve invloed heeft op mijn mentale welzijn. Verder, om mezelf mentaal niet gek te draaien, focus ik mij op wat ik kan en moet doen, en dat probeer ik dan stukje bij beetje, één voor één te doen: Single tasken. Voorheen deed ik nog wel een aan switchtasken, ik dacht altijd dat ik aan het multitasken was, maar dat schijnt niet te bestaan. Ken je het gezegde “multitasken, screwing up several things at once!”?

Contact met collega’s
Het gevoel van verbondenheid heeft een zeer grote invloed op je mentale welbevinden. Laat die verbondenheid er nu juist minder zijn. We zijn plotseling bewust onbekwaam geworden in ‘informeel contact’. Binnen Inhealth spelen we hierop in door een weekstart, waarin iedereen kan delen waar hij/zij mee bezig is en hulp bij nodig heeft. Ook werken met een digitale kantoortuin, waar iedereen op donderdag via Teams in kan wanneer hij daar behoefte aan heeft. Zelf probeer ik veel online meetings echt te beginnen met de vraag “hoe gaat het?”, en daarna pas de inhoud in te gaan. Daarnaast bel ik geregeld met collega’s of spreek met ze af voor een wandeling in het park op afstand.

Zelfredzaamheid en eigenaarschap
Eigenaarschap, een mooi woord en het klinkt tof. Maar, om eigenaarschap te kunnen pakken, moeten er voldoende hulpbronnen zijn en worden aangeboden. Maar mijn eigen ervaring – met trainingen geven aan schoonmaak- of zorgmedewerkers en vuilnismannen – leert me dat zomaar zeggen dat de medewerker hun gedrag moeten veranderen en het zelf moeten doen niet werkt. Je moet als werkgever je verantwoordelijkheid pakken en de hulp ook aanbieden. Binnen Inhealth hebben we samen met onze ICT partner Belmondo een Happy@Home programma gemaakt met verschillende opdrachten om in verbinding te blijven met collega’s. Eén van de opdrachten was om ‘spontaan’ een collega te bellen. Niet zo spontaan, wel erg leuk!

Zelfredzaamheid is mooi, maar medewerkers aan hun lot overlaten is weer wat anders. Werkgevers, eindbazen en leidinggevenden: vraag waar je collega’s en medewerkers behoefte aan hebben, biedt concrete ondersteuning, zaken en verantwoordelijkheden aan, maak heldere afspraken, geef ze tijd, zodat je medewerker er ook eigenaarschap over kan hebben. Laten we elkaar een beetje extra helpen in deze gekke tijden. Wat was het ook alweer? “Alleen samen” toch?

En nu?
Wil je weten wat jij kunt doen? Lekker je eigenaarschap oppakken? Beter zelfredzaam zijn? Lekker kunnen werken, omgaan met je energie, in plaats van tijd? Iets aanbieden aan je medewerkers en collega’s, en een tof (online) event hebben zoals bij Antonius, Marel, Gelre of Irado? Stuur me een bericht, wie weet kan ik jou en je collega’s helpen!

Meer inspiratie

Laat leren renderen
Lees meer
Yes! Dhr. R.W. de Boer MBA (in één dag)
Lees meer
Wereldwijde aandacht voor gezondheid (en preventie)!
Lees meer
Wat goed dat ik dit heb geschreven!
Lees meer

Send this to a friend