Gezondheid als strategie

8 januari 2014

Mijn goede voornemen dit jaar is elk gesprek te beginnen met….luisteren. Best lastig wanneer je op veel momenten naar je mening wordt gevraagd. Onze mening telt, we worden er zelfs voor betaald.

Voor velen staat het begin van het nieuwe jaar bol van goede, persoonlijke voornemens. Maar ook zakelijk is het tijd om de langetermijnstrategie te vertalen naar het plan voor 2014. Hoe SMART de plannen voor 2014 ook zijn, uitdaging blijft om dit persoonlijk te maken. Persoonlijk betekenis geven aan de ambities vormt dan de eerste stap. En dat gaat over gedrag. En gedrag veranderen, dat gaat niet vanzelf.

Laten we persoonlijke voornemens nadrukkelijker met de voornemens van de organisatie verbinden. Betekenis geven gaat over het klein maken. Wat jij gaat doen? Hoe ga jij bijdragen? Bijdragen aan je persoonlijke ambities en dus je goede voornemens. Dezelfde betekenis kun je ook geven aan jouw bijdrage aan de ambities van je organisatie. En ook voor dit jaar…

Gezondheid kan een sterke metafoor zijn om je persoonlijke voornemens te verbinden aan jouw bijdrage aan jouw organisatie. Eén van de dimensies van gezondheid is onze sociale gezondheid. Naast je fysieke, mentale en emotionele gezondheid. Sociale gezondheid gaat over je vermogen contact te maken met je omgeving. Daarmee draagt sociale gezondheid bij aan een betere dialoog en creëert een gezond klimaat voor innovatie. Niet toevallig is innovatie voor ons een belangrijke drijfveer.

Ik leef in de overtuiging dat beter luisteren bijdraagt aan een betere dialoog. Een goed voornemen. Mijn sociale gezondheid gaat er vast op vooruit. En in de wetenschap dat mijn persoonlijke inspanningen ook gaan bijdragen aan onze organisatie ambities is er geen reden voor excuus. Aan de bak!

 

Deel artikel

Meer inspiratie