FIT = SUCCESVOL

24 september 2015

Vandaag (24 september 2015) werd ik getipt op een artikel van Anouk Vleugels op NRC.nl: ‘Met een marathon op je cv scoor je beter bij de baas’. Gebaseerd op een meta-analyse van onderzoeksinstituut IZA verdienen mensen die regelmatig sporten meer geld. De suggestie ligt voor de hand om je cv te verrijken met je track record op yoga lesjes, halve marathons, afgeronde mud races en je persoonlijke PR op de Mont Ventoux. Als je daarna een beetje je best doet op social media geef je jouw persoonlijke profiel én je inkomsten een flinke boost.

Ook ik zie dat gezondheid en fitheid nieuwe morele kwaliteiten worden, waar karakter, kwaliteit en doorzettingsvermogen aan wordt gekoppeld. De tijd is al lang voorbij dat de bolle wangetjes met welvaart worden geassocieerd. Gezonde, slanke mensen zien we als gedisciplineerd en vaardig. Dikke mensen zijn lui en ongemotiveerd. En rokers hebben geen doorzettingsvermogen. Helaas leidt deze manier van framing in onze maatschappij tot een tweespalt. Met het juiste DNA, sociale achtergrond en karakter heb je een voorsprong en weet je fysiek het verschil te maken. De buurman met een gezellig bierbuikje en sigaretje op z’n tijd rijdt in een net wat kleinere auto en jij weet waarom.

Jammere van deze benadering is dat we de kans laten liggen om gezondheidswinst te gebruiken om het verschil tussen welvaart en (relatieve) armoede juist te bestrijden. Zullen we dan met z’n allen maar weer aan de frikadellen om de balans terug te brengen? Er ligt hier een verantwoordelijkheid van jou en de buurman om er wat aan te doen. Daar wordt jij, de buurman en uiteindelijk de buurt beter van.

Een ander uitgangspunt is de werksetting. Met veel plezier, gezond doorzettingsvermogen én resultaat maken wij mensen en organisaties gezonder. Dat de organisatie die jou aanneemt jou hoger inschaalt, omdat je de marathon hebt gelopen is nog tot daar aan toe. Daar vind ik ook van alles van. Maar weglopen voor kansen die er liggen om de gezondheid en prestatie van je mensen en organisatie op te schroeven is pas amoreel. Wij kunnen putten uit prachtige resultaten in bijvoorbeeld de schoonmaakbranche. Een voorbeeld van een branche met medewerkers met een niet al te groot fitheidsideaal. Daar zien we juist dat werken aan je gezondheid niet alleen een directe relatie heeft met de werkprestatie. Ook in de relatie tussen medewerkers en de binding met de organisatie hebben we met deze ondersteuning veel te bieden. Zie gezondheid als waarde, niet alleen als doel. Dan kan het voor jou en je buurman veel betekenen.

 

Deel artikel

Meer inspiratie