Een duurzame aanpak in plaats van losse interventies!

17 januari 2018

Organisaties waar wij mee samenwerken kennen onze aanpak: geen losse inzetbaarheidsinterventies, maar een strategie die gekoppeld is aan de doelen en ambitie van de organisatie. Dat is ook precies waarvoor organisaties bij ons aankloppen. We merken dat een aantal probleemstellingen vaker terugkomt:

  • Duurzame inzetbaarheid is een containerbegrip geworden;
  • Met name medewerkers die zich al bezighouden met inzetbaarheid worden bereikt, de rest blijft achter;
  • HR kijkt weg bij vragen over het rendement en de businesscase;
  • Er is een oerwoud aan losse producten, diensten en ondersteuning ontstaan.

Daarom schreven we voor het Financieele Dagblad een kort advies aan alle organisaties die zichzelf en de medewerker écht verder willen brengen. Lees het artikel hieronder:

 

Duurzame inzetbaarheid

Steeds meer organisaties zetten in op duurzame inzetbaarheid. Medewerkers moeten nu en in de toekomst gezond, gemotiveerd en bekwaam genoeg zijn om zoveel mogelijk voor de organisatie te kunnen betekenen. Organisaties doen dit op veel verschillende manieren, maar duurzame inzetbaarheid levert pas echt iets op wanneer het ook gekoppeld is aan de doelen en de ambitie van de organisatie.

Een paar feiten:

  • Duurzame inzetbaarheid is een containerbegrip geworden;
  • Met name medewerkers die zich al bezighouden met inzetbaarheid worden bereikt, de rest blijft achter;
  • HR kijkt weg bij vragen over het rendement en de businesscase;
  • Er is een oerwoud aan losse producten, diensten en ondersteuning ontstaan.

Eén wonderpil is er niet, maar er zijn wel succesvolle cases en oplossingen die een duurzaam verschil maken voor werkend Nederland. Voor een goede aanpak van duurzame inzetbaarheid, vier concrete tips voor 2018:

  • Vertaal duurzame inzetbaarheid naar de belangrijkste uitdagingen voor jouw mensen en jouw organisatie en zet dit om in een meerjarenplan;
  • Sluit met de juiste boodschap, distributie en taalgebruik aan op de diversiteit van je doelgroep;
  • Het rendement is er. Maak dit inzichtelijk door kwalitatieve en kwantitatieve gegevens bij elkaar te brengen;
  • Stop met het inzetten van alleen nieuwe tools. Verbind je bestaande inzetbaarheidsaanbod aan jouw doelgroep.

Omdat deze aanpak aandacht en een creatieve denkwijze vereist, adviseert en ondersteunt Inhealth organisaties hierbij.

Inhealth verrijkt de toekomst van werk.

 

De hele bijlage ‘Gezond en Veilig Werken’ van het Financieele Dagblad bekijken? Klik hier.

Deel artikel

Meer inspiratie