Altijd een bijzondere dag bij Inhealth: de dag waarop onze Course Strategic Health Management start. Het komt vaak voor dat een aantal deelnemers dan aanklopt bij ons kantoor op de derde verdieping. We verwijzen ze dan door naar YouMeet op de tweede verdieping, waar de Course plaatsvindt. Voor even zijn we dan (in het normale leven als adviseurs) de gastvrouw/-heer. Na zo’n ochtend merk je dan dat je de rest van de ochtend in een servicegerichte rol blijft hangen.

Ook op andere momenten is dat ‘in je rol blijven hangen’ herkenbaar: in de rol van adviseur bijvoorbeeld. Wanneer collega’s, of opdrachtgevers, je om een advies vragen, merk je wellicht dat je je professioneler en slimmer voelt, doordat zij je positioneren als ‘expert’. Daardoor ga je met meer enthousiasme en zelfvertrouwen aan de slag, wat vaak een positieve uitwerking heeft op je werk.

Altercasting: gedrag beïnvloeden door middel van sociale rollen

Dit soort situaties maken we denk ik allemaal wel eens mee, zonder er echt bij stil te staan. Denk maar eens aan het bekende voorbeeld waarbij je als fietser wél stopt voor een rood stoplicht als er kinderen in de buurt zijn. Je wilt namelijk niet het verkeerde voorbeeld geven. In de gedragspsychologie noemen we dit altercasting.

Dit artikel van D&B over altercasting, is dan ook een feest der herkenning. In het artikel staat uitgebreid uitgelegd wat altercasting inhoudt, maar kort gezegd ‘plaats je bij altercasting de ander in een (sociale) rol die automatisch het gedrag activeert dat jij wilt stimuleren’ (uit het artikel ‘Wie ben ik? Gedrag veranderen met sociale rollen’ van Suzie Geurtsen, D&B).

Interventies ontwerpen voor gedragsbeinvloeding bij ING

Gedragsveranderingstechniek in duurzame inzetbaarheidsprogramma’s

Altercasting is een heel eenvoudig en (indien goed toegepast) effectief middel om gedragsverandering te bevorderen. Mensen gebruiken het vaak al onbewust. Ook in onze aanpak in duurzame inzetbaarheidsprogramma’s komt het vaak terug. Een paar voorbeelden op een rijtje:

Klankbordsessies

Bij alles wat we doen bij onze opdrachtgevers, vinden we het belangrijk om medewerkers te betrekken. Of het nou gaat om een activatieplan, tools voor leidinggevenden of het bepalen van een strategie op verzuim en inzetbaarheid. Sessies met medewerkers geven ons enerzijds waardevolle informatie. Anderzijds zet je de medewerkers in hun rol als ‘expert’; zij weten immers het beste waar zij en hun collega’s behoefte aan hebben. Tevens is de kans dat zij vanuit hun expertrol enthousiast raken over het programma en dit uitdragen naar hun collega’s een stuk groter geworden.

Ambassadeurs

Een aantal van onze opdrachtgevers werkt met ambassadeurs: enthousiaste en betrokken medewerkers die ideeën bedenken, aanspreekpunt zijn en de boodschap overbrengen aan hun collega’s. Door hen in deze rol te plaatsen voelen ze zich mede verantwoordelijk voor het slagen van het programma.

Netwerkbijeenkomsten/best practices

Behalve medewerkers worden ook directeuren of HR-adviseurs regelmatig in de expertrol gezet, bijvoorbeeld bij netwerkbijeenkomsten of het delen van best practices. Zij inspireren anderen over hoe we elkaar kunnen helpen aan een inzetbaarder Nederland en wat we van elkaar kunnen leren. Het gewenste gedrag is hierbij het delen van informatie en elkaar helpen.

Signaleren door leidinggevenden en collega’s

Soms heb je het niet zelf door als het even wat minder met je gaat. Of de drempel is te hoog om naar je leidinggevende te stappen. Door te wijzen op de kwetsbaarheid van de mens (of medewerker) in het algemeen, kan je als collega of leidinggevende een verhoogd verantwoordelijkheidsgevoel krijgen. Dit motiveert om extra op elkaar te letten (signaleren) en het gesprek aan te gaan.

Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken. Denk er zelf maar eens over na, grote kans dat je je daarna een expert voelt…

Meer weten over altercasting

Als dit naar meer smaakt, vinden wij het leuk om uitgebreider van gedachten te wisselen! Dat kan tijdens onze courses of gewoon eens vrijblijvend met een van onze collega’s. Bel, mail of kom langs!