De taal van verleiding

3 oktober 2017

Hoe kunnen we de wereld en gedrag veranderen? Mijn oud-docent Koen van Turnhout, docent en onderzoeker informatica, interactieontwerp & nieuwe media, schreef daar onlangs een artikel over. Grof gezegd onderscheidt hij twee verandermethodes:

  • Zeggen dat iets op een bepaalde wijze gaat verlopen. Een beloning is dan niet nodig.
    Voorbeeld: Een voorzitter die een vergadering opent kan zeggen: “Ik verklaar deze meeting voor geopend”. Daarna is de meeting vanzelfsprekend begonnen.
  • Ervoor zorgen dat iets op bepaalde wijze gaat verlopen. Een beloning is wél nodig.

 

Ik verklaar hierbij dat jij in beweging komt…

Van de voorgaande twee verandermethodes werkt de eerste lang niet altijd. Mensen gaan niet altijd bewegen alleen omdat je zegt dat ze dit moeten doen.

Een voorbeeld: een medewerker gaat niet nadenken over duurzame inzetbaarheid doordat de leidinggevende zegt: “Ik verklaar hierbij dat jij aan je inzetbaarheid gaat werken”. Zou jij dat doen?

Kortom: een leidinggevende moet er echt voor zórgen dat een medewerker interesse krijgt in het thema. Maar hoe doe je dat dan?

 

De oplossing: belónen!

Veel organisaties met wie wij werken zijn het er wel over eens: duurzaam inzetbaar zijn ís een beloning. Door hiermee aan de slag te gaan zorg je ervoor dat je tot je 67 gezond en fit naar je werk kan blijven gaan. Maar dat betekent niet dat medewerkers dit ook meteen inzien. Verandering gaat dus grotendeels om medewerkers in te laten zien wat hun beloning precies inhoudt. Dit verschilt per doelgroep. Want los van wat wij zien als beloning, moet de medewerker dit ook als zodanig ervaren. Dus waar heeft de medewerker precies behoefte aan? En hoe kun je het gewenste gedrag aan deze behoefte koppelen? Dit ontdek je door met ze in gesprek te gaan. Dit doen wij bijvoorbeeld met het communicatiespel.

 

Gebruik die beloning

Het is één ding om te weten wat de behoefte van de medewerkers is. Maar hoe speel je hierop in? Gebruik hun behoefte in je boodschap. Laat ze de beloning voelen! Dit kan met taal én met vorm. En dit zie ik elke dag weer als een leuke uitdaging in mijn werk!

Een voorbeeld kan zijn dat je een medewerker laat nadenken over hoe hij praktisch zijn of haar werklast kan verminderen. Als dit een relevant thema is en de medewerker ervaart een meeting als een werklast, dan kan je concrete tips geven, bijvoorbeeld het verkorten van meetings.

Inspireer de medewerker daarnaast door aan te geven hoe. Bijvoorbeeld door de meeting op tijd te starten, gedurende de meeting te blijven staan, je te houden aan de agenda en met al je aandacht de meeting in te gaan. Met deze tips kan je mensen inspireren om werklast te verminderen. Met uiteindelijk het resultaat dat ze iets goeds doen voor de organisatie maar ook voor zichzelf. En dat kan voelen als een beloning!

 

Verdieping in gedragsverandering

Beloning is een voorbeeld van hoe je gedragsverandering kan benaderen. Collega Gabby Nuchelmans is gespecialiseerd in gedragsverandering. Zij schrijft hier regelmatig over. Wil je meer verdieping? Lees dan bijvoorbeeld dit blog over de invloed van de werkomgeving.

Deel artikel

Meer inspiratie