De ontwikkeling van ontwikkeling

24 oktober 2018

Onze veranderende wereld vraagt veel flexibiliteit van organisaties en medewerkers. We moeten ons blijven ontwikkelen. Kreten als “leven lang leren” vliegen ons continu om de oren. Vandaag sta ik echter even stil bij een andere ontwikkeling: de ontwikkeling van het thema ontwikkeling.

 

Ontwikkeling onderdeel van het functioneringsgesprek

Hoe wij denken over dit thema is namelijk de afgelopen jaren sterk veranderd. Ik heb me in veel wat traditionelere omgevingen bevonden en daarin zien we dat aandacht voor de medewerker en het goede gesprek vaak nog gegoten wordt in een functioneringsgesprek. Dat functioneringsgesprek gaat vaak nog over of je voldoende vakkennis en vaardigheden beschikt om op dit moment je werk uit te voeren en hoe je het de afgelopen tijd hebt gedaan.

 

De ontwikkeling van ontwikkeling

Dit is al een verbetering ten opzichte van een tijd terug. Het functioneringsgesprek zoals velen hem herinneren, ging eerst alleen over “Heb je je werk goed gedaan?”, ontwikkelde zich naar “Heb je het goed gedaan en vind je het leuk?” en daar kwamen steeds meer mensgerichte thema’s bij, zoals werk/privé balans. De gesprekken over ontwikkeling gingen steeds meer als: “Beste medewerker, wat heb je nódig?” en er kwam meer focus op de omgeving te liggen die je nodig hebt om te kunnen functioneren. Het ging dus niet meer alleen over technische of vakinhoudelijke kennis.

 

Wat je ook doet; leer!

Het goede gesprek zou vandaag de dag nog veel meer moeten gaan over de veranderingen die er zijn en in nog hogere snelheid op ons af gaan komen. En hoe je je daar als mens, ook al weet je nog niet precies wat die veranderingen gaan zijn, op voor kunt bereiden. Margriet Sitskoorn, auteur van IK2, heeft daar een duidelijke visie op. Als je geboren wordt begint je ontwikkeling al. Als je iets nieuws doet, maak je een bepaalde verbinding in je hersenen. Hoe vaker je iets nieuws doet, hoe sneller die verbinding tot stand komt. Het is bewezen dat je nooit te oud bent om te leren, mits je maar verbindingen blijft maken. Het maakt dus eigenlijk niet zoveel uit wát je leert, áls je maar leert!

 

De ontwikkeling van mens vs. organisaties

Datzelfde geldt eigenlijk ook voor organisaties. Ondernemers roepen zelf vaak naar medewerkers “stilstaan is achteruitgang”, maar hebben vaak niet door dat ze als organisatie ook stilstaan. Of ze veranderen wel, maar niet constant. Vooral bij traditionele organisaties gaat het vaak zo: ze zien verandering, benen dat bij en staan als ze dat bereikt hebben weer stil. Terwijl ook organisaties, net als mensen, door continu in beweging te zijn en verbindingen te blijven leggen, flexibel zijn. Zo kun je veranderingen vóór zijn, naar de toekomst kijken en nog eerder weten dan de klant wat de veranderende klantvraag gaat zijn. Zo kun je zien wat er op je medewerkers afkomt en hen daarop voorbereiden, de juiste werk- en gespreksstructuren hanteren en het beste personeel binnenhalen.

Kortom, blijf je ontwikkelen! Zelf heb ik er een tiny habit van gemaakt: elke week doe ik iets wat ik nog niet eerder heb gedaan. Van sporten waar ik tegenop zie tot aan inlezen in een onderwerp dat ik nog niet ken. Om zo de juiste basis te hebben om te kunnen blijven ontwikkelen!

Deel artikel

Meer inspiratie