Column: Focus op organisatie

23 februari 2014

Hoe houd je een organisatie en mensen vitaal, gezond en duurzaam inzetbaar?

Met deze gecompliceerde vraag houdt mijn vakgebied, Gezondheidsmanagement, zich bezig. De laatste jaren was er vooral aandacht voor de individuele werknemer. Die focus zou mogen verschuiven omdat individuele interventies binnen organisaties zoals diverse trainingsprogramma’s of behandelingen door bijvoorbeeld een fysiotherapeut niet altijd effect hebben. Werknemers zijn vaak moeilijk te motiveren. Ze vinden dat de werkgever zich niet mag bemoeien met hoe zij zich in hun vrije tijd bewegen. Uiteindelijk ligt uitval op de loer.

Hoe boek je  als werkgever meer resultaat? Door je te richten op de ambitie van de organisatie als geheel.  Je kunt bijvoorbeeld mobiliteit van werknemers als waarde  nemen en een programma ontwikkelen waarmee medewerkers in hun loopbaan verder kunnen komen. Uiteindelijk heb je daar als organisatie meer aan en is dat ook voor de werknemers beter.

De crisis geeft organisaties in deze zin een duwtje in de gewenste richting. Het maakt ze gezond kritisch. Organisaties hebben nog steeds voldoende oog voor de vitaliteit van werknemers, maar vitaliteit en gezondheid zijn geen doel meer op zich. Als er geen positief resultaat is, stoppen bedrijven eerder met interventies.

Toch zouden ze nog meer resultaatgericht mogen worden. Ik hoop dat bedrijven zelf kritische experts gaan aantrekken die zeggen: ‘leuk zo’n interventie, maar dat gaan we zelf anders doen.’ We moeten ook zelf het boetekleed aantrekken: bij ons relatief jonge vakgebied zijn nu vooral experts betrokken die sterk vanuit het inhoudelijke domein op het individu gericht zijn. We hebben naast inhoud ook bedrijfskundige context nodig. Want alleen door te kijken naar het effect van interventies op de totale organisatie, gaan de opbrengsten voor de medewerkers hand in hand met de opbrengst van de organisatie.

Deel artikel

Meer inspiratie