Van babyboomer tot screenager: verschillende generaties in werk

11 april 2017

Steeds vaker kom ik de term ‘generatiemanagement’ tegen. Het onderwerp staat op veel HR-agenda’s en ook in het nieuws hoor je regelmatig iets over verschillende generaties die zich op de arbeidsmarkt bevinden. Maar wat bedoelen we precies met generatiemanagement?

 

Generatiemanagement

Met generatiemanagement wordt bedoeld dat er rekening wordt gehouden met de verschillende generaties die vertegenwoordigd zijn binnen een organisatie. De periode waarin iemand tussen zijn 15e en 25e is opgegroeid, bepaalt de generatie. Het schijnt namelijk dat deze periode bepalend is voor je verdere leven. Zo beïnvloeden de culturele, sociale en economische gebeurtenissen in deze jaren de ontwikkeling van jou als persoon. Denk hierbij aan je normen en waarden, je werkethos en -houding en de behoeftes en wensen ten aanzien van je werk.

 

Welke generaties zijn er dan?

De huidige beroepsbevolking kent vier generaties (Bontekoning, 2011): :

  • De babyboomers (1940-1955)
  • Generatie X (1956-1970)
  • De pragmatische generatie (1971-1985)
  • De screenagers (1986-2000)

Daarnaast begint de nieuwste generatie, generatie Z (na 1996), ook zo langzamerhand de arbeidsmarkt te betreden.

 

Kenmerkende generaties

De literatuur stelt dat elke generatie zijn eigen kenmerken kent als het gaat om hoe je tegen werk aankijkt. Dit is interessant, want dit betekent dat de generatie waar je tot behoort, bepalend is voor de baan en werkgever die bij je past en je dus uiteindelijk kiest.

Dit is dan ook een van de redenen waarom men in HR-land steeds meer aandacht heeft voor dit onderwerp. Want hoe fijn is het als je als werkgever beter kunt inspelen op de behoeftes en wensen van werknemers ten aanzien van hun werk? Juist, vrij cruciaal als je het hebt over het inzetbaar houden van je mensen.

 

Onderzoek naar wensen en behoeftes van generaties

Voor een klant van ons hebben we eens gekeken wat deze kenmerken per generatie binnen deze organisatie zijn. Zoals verwacht waren er opvallende verschillen in de wensen en behoeftes ten aanzien van werk.  Zo heeft de pragmatische generatie en de generatie X veel behoefte aan regelruimte. Dit terwijl de babyboomers en generatie X juist veel meer waarde hechten aan structuur en systemen. Ook zien we dat professionele ontwikkeling hoog op het verlanglijstje van de screenagers staat. Goed en regelmatig communiceren wordt meer op waarde geschat door de pragmatische en screenagers generatie. Het hebben van sociale steun wordt belangrijk bevonden, onafhankelijk van de generatie waarin je je bevindt.

 

Waarom is generatiemanagement belangrijk?

Het onderzoek dat wij hebben gedaan naar de effecten van generaties bevestigt wat de literatuur zegt. Zo wordt gedrag, werkethiek, persoonlijke doelen en de manier van communiceren grotendeels bepaald door de generatie.

Voor een werkgever dus een uitgelezen kans om je werknemers zo goed mogelijk te motiveren, te stimuleren en te inspireren. Het is dan ook aan te raden om in je HR-beleid rekening te houden met de verschillende generaties en hun kenmerken.

 

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over generatiemanagement en de toepassing hiervan voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met marlies@inhealth.nl.

Deel artikel

Meer inspiratie